جدی 25, 1397 13:55 Asia/Kabul
  • تأکید کارشناس پاکستانی برنقش کلیدی ایران در موضوع افغانستان

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: مسئله افغانستان بدون مشارکت ایران و کشورهای همسایه حل نخواهد شد

سرتیپ «احسان علی شاه» کارشناس مسائل دفاعی پاکستان و افسر بازنشسته ارتش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد اظهار داشت: ایران نقش کلیدی در حل مسئله افغانستان دارد که آمریکایی‌ها نیز به این موضوع پی برده‌اند.

احسان‌علی شاه تصریح کرد: پاکستان و ایران خواهان حل مشکلات افغانستان هستند و تقریبا نظرات یکسانی درباره روی کار آمدن یک دولت بی‌طرف در این کشور دارند که بتواند امنیت را برقرار کند.

وی افزود: پاکستان مخالف حضور داعش در افغانستان است و ایران نیز در این زمینه نظرات یکسانی دارد.

حسان علی شاه تأکید کرد: با تلاش‌ها پاکستان، مذاکره طالبان و آمریکا آغاز شد اما در حال حاضر درباره برخی مواد اختلاف نظر وجود دارد.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: طالبان اصرار دارند که آمریکا باید نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند و برای ترک این کشور تاریخ مشخص تعیین کند.

وی افزود: قرار بود بیش از 10 هزار سرباز آمریکا از افغانستان خارج شوند اما فقط برای خروج 7 هزار نظامی آمریکایی از این کشور بحث شده است.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: طالبان در بیش از 60 درصد خاک افغانستان فعالیت داشته و 30 درصد نیز در اختیار دولت این کشور است. مناطق صعب العبور و خالی از سکنه نیز وجود دارد که به تازگی داعش در حال تمرکز در این منطقه است.افسر بازنشسته ارتش پاکستان خاطر نشان کرد: مسئله افغانستان با جنگ حل نمی‌شود.

 

کلیدواژه