دلو 03, 1397 11:05 Asia/Kabul
  • خروج نیروهای آمریکایی شرط دولت آینده افغانستان

نماینده ویژه آمریکا در افغانستان تصمیم‌گیری درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور را به تصمیم دولت آینده افغانستان مشروط کرد.

به گزارش رادیو دری ، در نشستی که دیروز در قطر برگزار شد خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان با طالبان دیدار و گفتگو کرد . در دومین دور از این دیدارها  خلیلزاد اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره خروج نیروهای خارجی از این کشور را دولت آینده افغانستان خواهد گرفت.

 طالبان  که در هفته‌های اخیر با برگزاری مذاکرات صلح با آمریکا در عربستان و پاکستان مخالفت کرده بود به تازگی گفت‌وگوها با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا را در قطر از سر گرفته است.

به گفته ی طالبان چگونگی خروج نیروهای آمریکایی و تهدید نبودن افغانستان برای هیچ کشوری پس از یک توافق صلح محور مذاکرات این گروه با آمریکا بوده است.

 «وحید مژده» آگاه امور طالبان درگفتگو با رادیو دری  اظهار داشت: در این دور از مذاکرات «زلمی خلیلزاد» به طالبان گفته که حضور نظامیان خارجی ادامه خواهد یافت.

وی افزود: خلیلزاد تاکید کرده است که دولت آینده زمان خروج نیروهای خارجی را تعیین خواهد کرد اما خروج نیروهای خارجی در این زمان صد در صدی نخواهد بود.

مژده خاطرنشان کرد که نماینده ویژه آمریکا از طالبان خواسته است که در تشکیل حکومت موقت سهیم شود و اجازه دهد که دولت جدید این کشور درباره حضور و یا خروج نیروهای خارجی تصمیم بگیرد.

وی افزود: اما طالبان هیچ یک از پیشنهادهای زلمی خلیلزاد را نپذیرفته است.

پیش از این زلمی خلیلزاد سه بار در قطر و یک بار هم در شهر «ابوظبی» با این گروه مذاکره کرده است و این چهارمین دور از مذاکرات آمریکا با گروه طالبان محسوب می‌شود.

تا کنون جزئیاتی از این دور از مذاکرات گروه طالبان با خلیلزاد رسانه‌ای شده اما ظاهرا پیشرفتی در مذاکرات آمریکا با طالبان صورت نگرفته است.

 

 

کلیدواژه