کشته شدن بیش از ۲۶۰۰ غیرنظامی در سال گذشته میلادی در افغانستان
(last modified Mon, 28 Jan 2019 11:30:52 GMT )
دلو 08, 1397 16:00 Asia/Kabul
  • کشته شدن بیش از ۲۶۰۰ غیرنظامی در سال گذشته میلادی در افغانستان

بر اثر درگیری‌ها در سال گذشته میلادی در افغانستان بیش از ۲هزار و ۶۱۵ غیرنظامی کشته و ۴هزار تن دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری اوا، بر اساس معلومات گروه دادخواهی و حفاظت از افراد ملکی (CPAG)، در سال ۲۰۱۸ میلادی آمار کشته‌ و زخمی‌ها در سراسر افغانستان، طی رویدادهای مختلف به ۶۶۸۷ تن رسید. ٢٦١٥ نفر از این تعداد کشته و ٤٠٧٢ تن دیگر جزء زخمی‌ها هستند که در میان قربانیان، اطفال، زنان و کهن‌سالان نیز شامل می‌باشند.

نظر به معلومات ثبت شده نزد گروه دادخواهی و حفاظت از افراد ملکی از مجموعه تلفات ۴۹.۵ ٪ آن مربوط به گروه‌های ضد دولتی است که ۳۳.۳٪ آن طالبان مسلح و ۱۶.۳٪ شامل گروه ترورستی داعش می‌شوند.

همچنین ۲۷.۴ ٪ تلفات ملکی مربوط به نیروهای دولتی است. البته ۶٪ فیصد آن به دلیل حملات هوایی بوده که به صورت مشترک توسط نیروهای خارجی با نیروهای افغان انجام شده است.

۲۲.۱ فیصد تلفات مربوط به حملات راکتی، مرمی‌های هاوان و کشتارهای هدفمند می‌شود که توسط افراد و گروهای درگیر در جنگ صورت گرفته است.

همچنان در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۴۰ حمله انفجاری صورت گرفته که بیشتر قربانیان آن افراد ملکی بوده‌اند. در این حملات ۷۴۴ فرد ملکی کشته و ۱۶۶۸ تن دیگر زخم برداشتند. مسئولیت آنها را به گروه تروریستی داعش و طالبان مسلح ربط دادند.

همچنین در سال گذشته میلادی، در مجموع ۱۸۳ حادثه انفجار ماین ثبت شده که بر اثر آنها به ۱۰۸۱ فرد ملکی صدمه وارد شده است. در این میان ۳۵۳ تن کشته و ۷۲۸ تن دیگر زخمی گردیده‌اند.

از سوی دیگر، در سال گذشته طی عملیات‌های مشترکی که توسط نیروهای خارجی و افغان صورت گرفته بود، به افراد ملکی نیز تلفات وارد شده است.

بر اساس معلومات  گروه دادخواهی و حفاظت از افراد ملکی (CPAG) در مجموع عملیات‌هایی که توسط نیروهای خارجی و افغان راه‌اندازی شده بودند، تنها در ۱۹ عملیات آن به افراد ملکی تلفات وارد شده که طی آن ۱۳۶ تن کشته و ۸۷ تن دیگر مجروح شده‌اند.

گروه دادخواهی و حفاظت از افراد ملکی (CPAG) که از ۲۰ نهاد مدنی ساخته شده در بخش دادخواهی به قربانیان جنگ کار می‌کند.

در سال جاری ۲۰۱۹ این گروه از حکومت می‌خواهد که بالای طرحی کار کند تا از تلفات افراد ملکی جلوگیری شود.

کلیدواژه