دلو 09, 1397 15:21 Asia/Kabul
  •  اعلام آمادگی رئیس جمهوری افغانستان برای مذاکره با طالبان/تحلیل

رئیس جمهوری افغانستان باردیگر آمادگی دولت کابل را برای مذاکرات صلح با طالبان اعلام کرد.

محمد اشرف غنی  در پیام ویدئویی از طالبان خواست مذاکرات صلح را به صورت جدی با دولت افغانستان آغاز کند تا فصل جدیدی از آبادانی و توسعه این کشور با پایان جنگ رقم زده شود. وی در این  پیام از طالبان خواست  با مردم همراه شوند، زیرا افغان‌ها از حضور نظامیان خارجی به فرماندهی امریکا در افغانستان حمایت نمی‌کنند .

در خواست مجدد محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از گروه طالبان برای گفتگو با دولت کابل پس از ان مطرح شد که شش دور گفتگوهای اخیر این گروه و امریکا در دوحه قطر برگزار شد و اخبار ضد و نقیضی نیز در مورد نتایج ان منتشر شده است .

فضل الرحمان اوریا کارشناس مسائل سیاسی در این باره که خبرگزاری صدای افغان انرا منتشر کرد معتقد است

" با در نظر داشت ظرفیت هایی که در درون دولت افغانستان وجود دارد با همکاری  شورای عالی صلح، روند صلح این کشور را می توان بین الافغانی پی گیری کرد و نیازی به دخالت خارجی نیست "

از دیدگاه دولت افغانستان دخالت امریکا در روند صلح افغانستان نقض حاکمیت ملی این کشور است و از انجا که به دلیل شرایط خاص افغانستان دولت این کشور از توانایی لازم برای مخالفت جدی با واشنگتن برخوردار نیست مدام از گروه طالبان می خواهد که با برگزاری گفتگوهای صلح با دولت کابل  ازیکسو مانع از دخالت  محافل خارجی در امور داخلی افغانستان شود و از سوی دیگر مشکلات داخلی این کشور با اجماع ملی و همکاری همه گروههای سیاسی ، قومی و مذهبی افغانستان حل شود .زیرا طرف شدن طالبان با امریکا و توافق با این کشور در مورد مسایل مختلف در مورد مسایل داخلی افغانستان نه تنها مورد تایید گروهها و احزاب افغانستان نیست بلکه به نظر نمی رسد مردم این کشور نیز از ان حمایت  کنند. از دیدگاه محافل سیاسی در افغانستان در استانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بهترین فرصت برای طالبان و جناحهای سیاسی در افغانستان فراهم شده است تا با در نظر گرفتن مصالح ملی گامهای مهمی را برای تحقق صلح دایمی در این کشور بردارند .

حامد کرزی رئیس جمهوری قبلی افغانستان در این باره که رادیو دری برون مرزی انرا منتشر کرده براین باور است 

 "آمریکا وناتو تنها برای منافع خود در افغانستان تلاش می کنند و کمکی برای تامین منافع مردم این کشورنمی کنند.بنابراین طالبان باید با مردم این کشور همراه شود ".

در هر حال ،مردم افغانستان پس از چهار دهه جنگ و بحران نیازمند استقرار صلح و ارامش هستند تا فرزندان این کشور بتوانند با ادامه تحصیل اینده افغانستان را بسازند .در این حال با توجه به روحیه بیگانه ستیز مردم این کشور مذاکرات طالبان با امریکا و هر گونه توافق احتمالی با این کشور در مورد اینده تحولات افغانستان که به موضوع حاکمیت ملی این کشور مربوط می شود بدون تردید بر وجهه  طالبان تاثیر منفی خواهد داشت .زیرا دولت افغانستان و نمایندگان پارلمان منتخب مردم این کشور هستند و طالبان با احترام به ارای مردم می تواند با اغاز مذاکرات فصل تازه ای از تاریخ تحولات افغانستان را رقم بزند که مورد تایید نسل در حال شکوفا شدن این کشور نیز خواهد بود .

 

کلیدواژه