غنی: افغانستان نباید در درازمدت به کمک های خارجی متکی باشد
(last modified Mon, 04 Feb 2019 12:13:29 GMT )
دلو 15, 1397 16:43 Asia/Kabul
  • غنی: افغانستان نباید در درازمدت به کمک های خارجی متکی باشد

رئیس جمهوری افغانستان گفت: برای خودکفایی و عدم وابستگی به کمک‌های خارجی، در کنار دهلیزهای هوایی باید به ایجاد دهلیزهای زمینی نیز توجه شود.

به گزارش خبرگزاری آوا ،غنی با تشکر از همکاری های سخاوتمندانه کشورها با افغانستان در ۱۷ سال گذشته، گفت: افغانستان نباید در درازمدت به کمک‌های خارجی متکی باشد و دهلیزهای هوایی یک گام خوب در عرصه خودکفایی افغانستان به شمار می‌رود. 

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: تاثیر کمک‌های بین المللی با افغانستان به اندازۀ تاثیر صادرات جلغوزه در ولسوالی های تولید کننده جلغوزه، محسوس نیست. غنی بر تامین ارتباط میان بخش خصوصی، تولید کنندگان و بازارهای بین المللی تاکید کرد.

وی در ادامه به بحث صادرات اشاره کرد و گفت: به دلیل رقابت در بازارهای جهانی باید کیفیت صادرات در نظر گرفته شده و بروی بسته بندی نیز سرمایه گذاری شود. 

رئیس جمهوری افغانستان بر ایجاد زنجیر ارزشی و همچنان بر تقویت نقش زنان در تولیدات، صادرات و بسته بندی تاکید کرد و اضافه کرد:  در کنار دهلیز های هوایی باید به ایجاد دهلیزهای زمینی نیز توجه شود.

در ابتدای این جلسه اجمل احمدی مشاور رئیس جمهوری افغانستان در رابطه به دهلیزهای هوایی معلومات ارائه کرد و گفت، پس از توافق رئیس اشرف غنی و نارندا مودی صدراعظم هند مبنی بر ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند، در حاشیه کنفرانس قلب آسیا، دهلیزهوایی میان افغانستان و هند افتتاح گردید.

وی افزود، پس از افتتاح دهلیزهوایی میان افغانستان و هند، دهلیزهای هوایی با قزاقستان، عربستان سعودی، اروپا، چین و ترکیه نیز ایجاد گردید که از طریق این دهلیزها، قالین، جلغوزه، قره قل، میوه تازه و خشک از ولایت های کابل، قندهار و مزارشریف به کشورهای مختلف صادر می گردد.

اجمل احمدی گفت، مشکلات گمرکی و سایر مشکلات تخنیکی دهلیزهای هوایی با گذشت زمان حل گردیده اند و در آینده نزدیک صادرات از طریق دهلیزهایی هوایی از هرات و بامیان نیز آغاز می گردد.

احمدی افزود، تا اکنون تاجران افغان از طریق این دهلیزها ۱۲۰ میلیون دالر منفعت به دست آورده اند و بخاطر تقویه هرچه بیشتر این دهلیزها با تاجران، سکتور خصوصی و شرکای بین المللی خود مشترکاً کار خواهیم نمود.

 

کلیدواژه