دلو 17, 1397 08:46 Asia/Kabul
  • طالبان : قانون اساسی مانع صلح افغانستان

نخستین روز از نشست صلح افغانستان با حضور گروههای مختلف افغان و هیات طالبان ، موسوم به گفتگوهای بین الافغانی در هتل پرزیدنت مسکو به پایان رسید.

به گزارش رادیو دری، گروه طالبان در نشست مسکو که با حضور بیش از 70 تن از رهبران سیاسی افغانستان برگزار شد، قانون اساسی این کشور را بزرگترین مانع صلح برشمرد.
"شیرمحمد عباس استانکزی" رئیس هیأت اعزامی طالبان در نشست صلح افغانستان در مسکو، قانون اساسی کنونی کشورش را یکی از چالش‌های فرا روی  صلح دانست و مدعی شد، قانون اساسی افغانستان ساخته غرب است.

استانکزی همچنین با بیان اینکه طالبان در پی انحصار قدرت نیست، تأکید کرد، برای پیگیری گفت وگوهای صلح، باید اعضای طالبان از فهرست سیاه آمریکا خارج شوند و سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی باید اجرای توافق نامه احتمالی صلح را تضمین کنند.

حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان و نمایندگان گروه طالبان که در کنار نمایندگان دیگر احزاب و گروههای افغان از نشست خارج شدند ، ابراز امیدواری کردند این گفتگوها بتواند زمینه ساز صلحی پایدار با مشارکت همه گروه های افغانی باشد.

دولت افغانستان که در این نشست نماینده ای ندارد ، به تندی از برگزار کنندگان این مذاکرات انتقاد و اعلام کرده بود ، هیچ توافقی بدون حضور و مشارکت دولت را به رسمیت نخواهد شناخت.

نخستین روز از نشست صلح افغانستان با حضور گروه های مختلف افغان و هیات طالبان، موسوم به گفتگوهای بین الافغانی روز سه شنبه در هتل پرزیدنت مسکو برگزار شد.

گفت و گوهای صلح افغانستان امروز (چهار شنبه) نیز در مسکو ادامه خواهد یافت.

وزارت امور خارجه روسیه نیز پیش از آغاز این نشست اعلام کرد، این کشور هیچ دخالتی در هماهنگی و برگزاری نشست نداشته و صرفا برخی گروههای مقیم مسکو این دور از گفتگوها را برگزار کرده اند.

در مذاکرات دو روزه صلح افغانستان در مسکو دهها شخصیت سیاسی و مذهبی گروههای مختلف افغانستان از جمله طالبان حضور دارند. 

کلیدواژه