انتقاد والی هرات از هیات مذاکره کننده با طالبان در مسکو
(last modified 1397-11-27T09:03:20+00:00 )
دلو 27, 1397 13:33 Asia/Kabul

والی هرات اعضای مذاکره کننده با گروه طالبان در مسکو را مورد انتقاد قرار داده و از طالبان نیز خواسته است برای رسیدن به صلحی پایدار و واقعی باید با دولت افغانستان گفتگو کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«عبدالقیوم رحیمی» والی هرات که در مراسم  گل گزاری بر آرامگاه شهدای گمنام، شرکت کرده بود ضمن تقبیح  اعمال ضد بشری ارتش شوروی وقت درطول مدت تجاوز به افغانستان ، گرایش رهبران جهادی و فرماندهان جهاد و مقاومت مردم افغانستان به سمت روسیه را مغایر با شان و شخصیت آنان دانست.

والی هرات به منظور ارج گزاری به مقام شهدای دوران جهاد و مقاومت مردم افغانستان ، درسی امین سالروز فرار ارتش شوروی وقت از افغانستان با جمعی از مقامهای محلی و نظامی برآرامگاه شهدای گمنام حضور یافت و به اینگونه به فرماندهان جهادی ولایت هرات قتل و کشتار مردم بیگناه توسط دولت دست نشانده شوروی سابق را یاد آوری کرد.

والی هرات درجمع خبرنگاران ،نتیجه 9 سال تجاوز ارتش شوروی وقت به افغانستان را  میلیون ها شهید و تخریب تمام زیربناها در این کشور اعلام کرد و گفت : برای رهبران جهادی شرم آور است که از قاتلان دیروز ملت افغانستان، امروز صلح میخواهند.

والی هرات ازشکست شوروی و اضمحلال کمونیزم در جهان بعنوان  دست آورد بزرگ  ملت مظلوم افغانستان یاد کرد  وبا اشاره به شرایط حساس کنونی ، کسانی که با بیگانگان در یک مسیردرحرکت اند را مورد خطاب قراردارد و افزود : جنایات و مظالمی که براین ملت مظلوم تحمیل شده است را نباید فراموش کنیم زیرا مردم مظلوم افغانستان درد و رنج دوران تجاوز را هنوزفراموش نکرده اند.

رحیمی از طالبان نیز خواست برای پایان نابسامانی ها در کشور و ایجاد نظم و امنیت باید با دولت افغانستان وارد گفتگو شوند و ملت خسته از جنگ افغانستان را رهایی بخشند.

این مقام بلند پایه ولایت هرات، هیات مذاکره کننده با طالبان در مسکو را عناصر خارج از قدرت دانسته و تاکید کرد: صلح با کسانیکه در بربادی کشور دخیل هستند دردی را درمان نخواهد کرد.

رحیمی با بیان این مطلب که افغان ها نباید اجازه دهند، سرنوشت شان در اسلام آباد تعیین شود، ازطالبان خواست تا بخاطر ختم جنگ و برادرکشی با مردم و دولت افغانستان گفتگو کنند.

والی هرات  از دولت روسیه خواست تا همسو با دولت افغانستان، پروسه صلح رابه پیش ببرد.

آقای رحیمی در بخشی ازصحبت هایش با تاکید بر حمایت بیشتر از خانواده های شهدا ومعلولین گفت، حکومت افغانستان در حد توان خود خانواده های شهدا را حمایت نموده است ولی این تلاش بسنده وکافی نیست.

این گفته های عالیترین مقام دولتی در هرات درحالی است که یک گروه حدودا 50 نفره متشکل از فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت، نمایندگان احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و فعالان حقوق زنان در مسکو پایتخت روسیه با نمایندگانی از جانب گروه طالبان در خصوص صلح دیدار داشتند.

در سوی دیگر دولت افغانستان نیز این دیدارها را به نفع مردم افغانستان ن دانست و گفت، اعضای این هیات مذاکره کننده فاقد اعتبار قانونی هستند و هیچ جنبه اجرایی ندارند.

دولت کابل از طالبان بارها خواسته است که مذاکراتشان را با نمایندگانی از جان دولت وحدت ملی ادامه بدهند اما گروه طالبان با پخش اعلامیه یی دولت آقای اشرف غنی را به رسمیت نمیشناسند.

گزارش همکارمان محمدی از کابل در این باره موجود است.

کلیدواژه