غنی: اولین هیات مشورتی زنان در آینده نزدیک شروع به‌کار می‌کند
(last modified 1397-11-30T11:04:52+00:00 )
دلو 30, 1397 15:34 Asia/Kabul
  • غنی: اولین هیات مشورتی زنان در آینده نزدیک شروع به‌کار می‌کند

اشرف غنی در دیدار خلیلزاد گفت: در روزهای آینده برای اولین بار از ۳۴ ولایت یک هیات مشورتی زنان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان شب گذشته با «زلمی خلیل‌زاد» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص صلح افغانستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

غنی در این دیدار با اشاره به سفر اخیرش به مونیخ و دیدار با مقامات اروپایی و آمریکایی گفت: در روزهای اخیر مسایل کلیدی زیادی در مورد روند صلح روشن‌تر شده و به اقدامات بیشتر و مشترک نیاز است تا به صلح پایدار و باعزت برسیم.

وی افزود: اعتماد کامل و رابطه مستحکم دولت افغانستان با دولت آمریکا بر اساس منافع متقابل نسبت به گذشته مستحکم‌تر شده و پابرجا می‌باشد و برای هدف مشترک صلح کار می‌کنیم.

غنی خاطرنشان کرد: بر روی یک شیوه کار جدید و واضح با خلیلزاد به توافق رسیده‌ایم که در چارچوب آن اطلاعات و گزارش‌هایی صورت خواهد گرفت و بر روی پرونده‌های مشخصی مشورت‌های طولانی‌مدت صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در خصوص صلح بر روی محور ملی، منطقه‌ای، بین‌المللی و کشورهای اسلامی توجه صورت می‌گیرد و در این زمینه باید بحث‌های بیشتری انجام شود تا یک چارچوب بوجود آید، اجماع موجود تقویت شود و در بعضی موارد که اجماع نیست، به میان آید.

رئیس جمهوری افغانستان اظهار داشت: ما خواهان این هستیم که طالبان مناسبات خود را با پاکستان و همچنین پاکستان مناسباتش را با طالبان واضح سازد که بر کدام اساس استوار است و ارتباط طالبان با شبکه‌های تروریستی و ارتباطشان با اقتصاد جرمی و حرام نیز باید مشخص شود.

وی افزود: در روزهای آینده برای اولین بار از ۳۴ ولایت یک هیات مشورتی زنان ایجاد می‌شود.

همچنین خلیل‌زاد در این دیدار گفت: با شیوه کاری جدید که در چارچوب واضح به وجود آمده، روند صلح را به پیش می‌بریم.

وی افزود: هدف آمریکا در کنار همکاری‌های مشترک با افغانستان در عرصه‌های مختلف، بیشتر کردن تلاش‌ها از مجراهای دیپلماتیک برای برقراری صلح پایدار در افغانستان است، تا منافع هر دو کشور حفظ شود و تلاش می‌شود که هزینه جنگ نیز کاهش یابد.

خلیل‌زاد افزود: ما برای صلح در افغانستان به محوریت حکومت و مردم افغانستان جدی هستیم، اما خواهان صلح پایدار می‌باشیم که در آن تمام ارزش‌ها حفظ شود و نقطه پایان بحران‌های ۴۰ ساله باشد.

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: هدف ما این نیست که راه بیرون‌رفت پیدا کنیم، بلکه هدف ما تامین صلح پایدار در افغانستان می‌باشد و گسترش و تقویت روابط دو کشور پس از برقراری صلح، با حکومت افغانستان مورد بحث قرار می‌گیرد.

خلیل‌زاد با اشاره به اهمیت منطقه در روند صلح، گفت: ما در جستجوی صلح هستیم و هدف ما پایان جنگ می‌باشد، اما طرفدار هرگونه صلح نمی‌باشیم.

وی افزود: صلح برای منطقه نیز مفید است و حکومت افغانستان با اتصال راه‌ها و دهلیزهای زمینی و هوایی نشان داد، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به نفع تمام کشورهای منطقه از جمله پاکستان می‌باشد و پاکستان باید در راستای روند صلح همکاری عملی نماید و ما کوشش های خود را برای اجماع منطقه‌ای در خصوص صلح ادامه می‌دهیم.

خلیل‌زاد تصریح کرد: ما با طالبان در جلسات متعدد، بر روی چهار موضوع از جمله چگونگی رابطه طالبان با القاعده، حضور سربازان آمریکایی، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری، همه جانبه و دایمی بحث کردیم و تا زمانی که روی هر چهار موضوع توافق صورت نگیرد، آن را نمی‌توانیم پیشرفت بنامیم.

وی افزود: مسئله آتش بس و گفتگو با حکومت افغانستان از مهمترین موضوعات می‌باشد، تمامی مسایل با همدیگر مرتبط هستند و همه تصمیم ها در محوریت حکومت افغانستان اتخاذ می‌شود.

کلیدواژه