روسیه خواستار حضور ترکیه در نشست صلح افغانستان شد
(last modified Sat, 23 Feb 2019 12:37:32 GMT )
حوت 04, 1397 17:07 Asia/Kabul
  • روسیه خواستار حضور ترکیه در نشست صلح افغانستان شد

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای صلح افغانستان با اشاره به اینکه مسکو آماده ایجاد زمینه صلح در افغانستان است، ابراز امیدواری کرد که ترکیه نیز در نشست بعدی مسکو شرکت کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز، اولین دور مذاکرات مسکو 5 و 6 فوریه (16 و 17 دلو) با حضور سیاستمداران افغان و نمایندگان طالبان و بدون حضور سران دولت کابل برگزار شد. این نشست واکنش های گوناگون مقامات و تحلیلگران افغان را در پی داشت.
«ضمیر کابولف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ضمن دیدار با زلمی خلیل زاد فرستاده آمریکا برای صلح افغانستان و «هاکان تکین» رئیس بخش آسیا در وزارت امور خارجه ترکیه گفت که اگر ترکیه در نشست آتی مسکو شرکت کند، خوشحال خواهیم شد.
به گفته کابلوف، «ایالات متحده پیشنهادی مبنی بر ایجاد زمینه صلح در افغانستان ارائه کرده است و روسیه این پیشنهاد را در نظر گرفته و آماده رسیدگی به آن است.»
وی افزود: روسیه همچنین آماده مبارزه با گروه های تروریستی در افغانستان، نظیر القاعده و داعش است.
کابلوف پس از این دیدار در توئیتی نوشت: برای پیشبرد روند صلح، افغان ها باید گروه مذاکره کننده ای ملی، یکپارچه و متشکل از نمایندگان دولت و سایر سیاستمداران افغان تشکیل دهند. 
به گفته کابلوف، توافقنامه صلح باید این موضوع را تضمین کند که خاک افغانستان به هیچ عنوان مورد استفاده گروه های تروریستی بین المللی قرار نگیرد.
خلیل زاد هفته گذشته در سفر خود به افغانستان از دولت کابل خواست تا گروهی جامع و فراگیر از دولت افغانستان برای شرکت در مذاکرات صلح این کشور، تشکیل دهند.

کلیدواژه