حوت 05, 1397 13:31 Asia/Kabul

قرار است در جریان سه روز آینده، روند بررسی مدارک نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان آغاز شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که قرار است روند گزینش اعضای تازه کمیسیون‌های انتخاباتی تا یک هفته دیگر به پایان برسد و در آغاز هفته آینده، ناظران جدید کار خود را آغاز کنند.

هارون چخانسوری، سخنگوی رییس‌جمهور افغانستان عصر روز گذشته در یک نشست خبری در کابل، گفت که تاکنون ۸۴ تن برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی درخواست داده‌اند. از این میان، ۶۹ تن از جمله 9 زن، از سوی احزاب سیاسی و ۱۵تن شامل ۵ زن، از سوی نهادهای مرتبط به انتخابات معرفی شده‌اند.

به گفته چخانسوری، قرار است در جریان 3 روز آینده، روند بررسی مدارک نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز شود و سپس در یک انتخابات که در آن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حق رأی دارند، ۱۴ تن از آنان همچون اعضای تازۀ کمیسیون‌های انتخاباتی گزینش شوند.

دوهفته پیش، پس از آن‌که قانون انتخابات تعدیل شد، اشرف غنی، روسا و اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار و به دادستانی افغانستان معرفی کرد. اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی متهم به فساد مالی و سوء استفاده از صلاحیت‌ خود هستند.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، قرار است در ۲۹ ماه سرطان سال آینده برگزار شود. ریاست‌جمهوری این کشور می‌گوید که با تغییر اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، تقویم برگزاری این انتخابات تغییر نخواهد کرد و انتخابات در زمان معین آن برگزار خواهد شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی از کابل:

کلیدواژه