حمل 12, 1398 12:12 Asia/Kabul
  • مواجه بیش از 17 میلیون افغان با فقر مطلق

اداره مرکزی آمار افغانستان در تازه ترین تحقیقات خود اعلام کرد، براساس اطلاعات بدست آمده 17 میلیون و 900 هزار نفر در این کشور با فقر مطلق دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش ایرنا، "حبیب‌الله موحد" معاون فنی اداره مرکزی آمار افغانستان روز یکشنبه در نشستی در کابل خاطرنشان کرد، نتایج بررسی تازه این اداره از وضعیت فقر نشان می دهد که بیش از نیمی از جمعیت این کشور با فقر چند جانبه روبرو هستند.

موحد گفت: میزان فقر در شهرها 18 درصد، در روستاها 61 درصد و در بین عشایر به 89 درصد می ‌رسد.

"مصطفی مستور" وزیر اقتصاد افغانستان نیز در این نشست، افزایش بی ‌رویه جمعیت و سهیم نبودن اکثریت اعضای خانواده ها در چرخه تولید و کسب درآمد را اصلی ‌ترین عامل گستردگی دامنه فقر در این کشور خواند و گفت: نزدیک به هفت میلیون نفر در افغانستان از نگاه اقتصادی غیرفعالند.

افغانستان در سال های اخیر با چالش های فراوانی از جمله ناامنی، بی سوادی، بیکاری و خشک سالی مواجه بوده است. بخش بزرگی از بودجه ملی سالانه این کشور به جنگ و مبارزه با ناامنی اختصاص داده می شود و طرحی برای توسعه، ایجاد شغل و آموزش بصورت درست وجود ندارد.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش بردند اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.

کلیدواژه