حمل 16, 1398 10:50 Asia/Kabul
  • تلفات انفجارهای مین در افغانستان

انفجار های مین و موادمنفجره در افغانستان ماهانه 120 کشته و زخمی برجای می گذارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل، "نجیب آقا فهیم" وزیر امور رسیدگی به حوادث دولت افغانستان روز پنجشنبه در مراسم روز جهانی آگاهی از خطرات مین در کابل گفت: کشته و زخمی شدن به طور میانگین هر ماه 120 نفر بر اثر انفجار مین و مواد منفجره در افغانستان آمار بالا و نگران کننده است.

وزیر امور رسیدگی به حوادث دولت افغانستان افزود: آلوده بودن بیش از هزار و هفتصد کیلومتر مربع از خاک افغانستان به انواع مین و مواد منفجره، جان مردم افغانستان را تهدید می کند.

فهیم با بیان اینکه در سال های گذشته سه هزار و صد کیلومتر مربع از اراضی آلوده به مین و مواد منفجره افغانستان پاکسازی شده است، افزود: در این مدت نوزده میلیون مین و مواد منفجره در افغانستان که تهدیدی جدی علیه شهروندان افغان بود، کشف و خنثی شده است.

وزیر امور رسیدگی به حوادث دولت افغانستان، کمبود منابع مالی و بی میلی جامعه جهانی به اختصاص بودجه برای مین روبی در افغانستان مشکل عمده برای اجرای عملیات مین روبی در این کشور برشمرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در این مراسم آمار تلفات و مجروحان ناشی از انفجار مین و مواد منفجره را تکان دهنده خواند و بخشی از این معضل را ناشی از مین گذاری گروه طالبان دانست.

وی بار دیگر از طالبان خواست با استفاده از فرصت پیش آمده به جنگ خاتمه دهند و صلح کنند.

عبدا... افزود: دولت افغانستان بودجه ویژه ای را برای عملیات مین روبی اختصاص خواهد داد.

در این مراسم" توبی لینزر" معاون نمایند سازمان ملل متحد در افغانستان نیز با ابراز تاسف از کندی عملیات مین روبی در افغانستان و تهدید وجود مین ها و مهمات باقیمانده از جنگ ها در این کشور گفت: سازمان ملل تا سال 2023 از برنامه مین روبی در افغانستان حمایت عملی خواهد کرد.

کلیدواژه