شرکت 30 نفر از مهاجرین مقیم ایران در لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان
(last modified 1398-01-24T10:36:15+00:00 )
حمل 24, 1398 15:06 Asia/Kabul
  • شرکت 30 نفر از مهاجرین مقیم ایران در لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان

سخنگوی کمیسیون برگزاری لوی جرگه گفت: 30 نفر از مهاجرین مقیم ایران در لویه جرگه شرکت می کنند.

 سید علی کاظمی، سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح اعلام کرد ،50 سهم برای مهاجرین مقیم پاکستان و 30 سهم برای مهاجرین مقیم ایران در این جرگه در نظر گرفته شده است و مهاجرین مقیم دیگر کشورها به علت دور بودنشان نماینده ای لویه جرگه نخواهند داشت.

 سخنگوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح اظهار داشت: مهاجرین کشورهای پاکستان و ایران می توانند نمایند‌گان خود را از طریق پروسه انتخابات تعیین کنند.

کاظمی افزود: مهاجرین در سه حوزه زاهدان، مشهد و تهران می توانند خود را نامزد کنند و یا به نامزد خود رای دهند؛ همچنین حداقل سن رای دهنده باید 18 سال و حداقل سن رای‌گیرنده باید 23 سال باشد.

وی همچنین از پیشرفت 60 درصدی انتخاب اعضای لویه جرگه در داخل افغانستان خبر داد.

گفتنی است که بر اساس گزارش برخی منابع، از میان 30 سهمیه مهاجرین مقیم ایران، 15 نفر از حوزه مشهد و زاهدان و 15 نفر دیگر از حوزه تهران انتخاب خواهند شد.

گفتنی است که لویه جرگه مشورتی صلح قرار است در 9 ثور برگزار شود تا بزرگان افغانستان، خطوط قرمز مذاکره با طالبان را تعیین کنند.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، «لویه جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لویه جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.

کلیدواژه