حمل 26, 1398 08:39 Asia/Kabul
  • انتقاد عفو بین‌الملل از دادگاه بین المللی لاهه با بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: مخالفت دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه با بررسی جنایات جنگی امریکا در افغانستان اعتبار این دادگاه را بیش از گذشته زیر سوال خواهد برد و موجب تضعیف اعتبار آن خواهد شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از تسنیم ، مسئول بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل گفت: افغانستان در 15 سال گذشته شاهد جنایات  نظامیان امریکائی بوده و تصمیم دادگاه لاهه مبنی بر عدم بررسی جنایات جنگی در این کشور، برای خانواده های قربانیان موضوع تکان دهنده است.

«بیراج پاتنیک» افزود: بررسی وضعیت قربانیان جنایات جنگی در افغانستان مسئولیت قانونی و اخلاقی این دادگاه است.

سال گذشته  دادگاه بین المللی لاهه هزاران شکایت از قربانیان جنایات جنگی در افغانستان را به ثبت رساند و در نتیجه قرار شد تا دادستان دادگاه لاهه این موضوع را بررسی کند.

این موضوع واکنش‌های تند آمریکا را در پی داشت. چند روز پیش آمریکا دادگاه لاهه را تهدید کرد و ویزای دادستان ارشد دادگاه لاهه برای ورود به آمریکا را نیز لغو کرد.

در نتیجه این دیوان بین‌المللی تصمیم گرفت تا تحقیق درباره جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان را متوقف کند.

کشته شدن هفده غیر نظامی افغان در شهرستان پنجوایی قندهار و به آتش کشیدن اجساد آنان در ۱۱ مارس سال ۲۰۱۲، حمله هوایی آمریکا به بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز در سال ۲۰۱۵ که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت، شکنجه زندانیان در زندان های مخفی افغانستان از جمله زندان بگرام از اقدامات جنایتکارانه نظامیان آمریکایی است که همواره موردانتقاد نهادهای حقوق بشری در افغانستان و در سطح نظام بین الملل بوده است.

کلیدواژه