غنی: آخرین تصمیم‌گیرنده صلح، ملت قهرمان افغانستان هستند
(last modified 1398-01-28T12:42:43+00:00 )
حمل 28, 1398 17:12 Asia/Kabul
  • غنی: آخرین تصمیم‌گیرنده صلح، ملت قهرمان افغانستان هستند

غنی گفت: صلح نماد جرأت است، صلح نماد قوت است و اکنون فرصتی به‌دست‌ آمده که شرایط ملی، اسلامی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح آماده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان امروز چهارشنبه 28 حمل، با هیأت اعزامی دولت افغانستان به نشست دوحه دیدار و گفت‌وگو کرد.

اشرف غنی در این دیدار گفت: در این میان حرف ما و شما مطرح نیست، باید همه ما، ما شویم. دستاورد تاریخی و دست‌آورد فعلی ما و از همه مهم‌تر، دستاورد مشترک ما، آرزویی است که برای نسل‌های آینده خود در نظر داریم.

وی افزود: در این جمع شخصی را نمی‌توان یافت که در دوران جنگ تحمیل‌شده چهل ساله صدمه و خسارت ندیده باشد. هیچ شخصی را نمی‌توان یافت که در طی این سال‌ها، شب و روز با سختی و مشقت مواجه نشده باشد و حتی تا مرز مأیوسی پیش نرفته باشد و بالاخره، شمع امید در دلش روشن نشده باشد و به کشور و نسل آینده این سرزمین امیدوار نشده باشد.

غنی خاطرنشان کرد: همین وطن و سرزمین است که ما را صاحب هویت می‌سازد، این افغانستان است که به ما عزت می‌بخشد. این سرزمین از برکت قربانی صدها نسل که استخوان‌های‌ خود را در این خاک دفن‌شده و تا اینجا رسیده است. شهادت‌شان موجب افتخار این کشور بوده، این همان کشوری است که احساسات عمیق ما با آن گره خورده و این همان خاکی است که هیچ یک از ما نمی‌توانیم آن را فراموش‌ کنیم و هیچ یک از ما نمی‌توانیم حق آن را ادا کنیم.

رییس‌جمهوری افغانستان افزود: نمایندگان از موکلان خود دفاع می‌کنند. ما و شما همه نماینده هستیم، قوت ما ناشی از همین نمایندگی است، عزت ما از همین نمایندگی سرچشمه می‌گیرد، مسئولیت ما نیز ناشی از همین نمایندگی می‌باشد و همچنین حدود صلاحیت‌های ما را نیز همین نمایندگی تعیین می‌کند.

غنی ادامه داد: نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان و مردم افغانستان به‌ این دلیل مهم است که هیچ کس نمی‌تواند خارج از چارچوب دولت، از ملت نمایندگی کند. حق مسلم این‌است که همه ما از تمام دولت و ملت نمایندگی کنیم.

 وی ادامه داد: شما در چارچوب این فرصت و مسئولیت بزرگ، سفیران و نمایندگان دولت و ملت هستید.

غنی اظهار داشت: من افتخار می‌کنم که طی چند سال اخیر، موضوع صلح به یک بحث اساسی و امید مردم مبدل شده است، تعداد زیاد موانعی که فکر می‌شد مانع است، از سر راه برداشته شده است.

وی در پایان گفت: حل سیاسی جنگ نه تنها ضروری، بلکه عملی می‌باشد. حالا می‌بینیم رواداری، تحمل و مدارایی که جامعه افغان در آتش‌بس عید سعید فطر از خود نشان داد، در جلسه قطر این روحیه، اراده و نیت انشاء‌الله وجود خواهد داشت. امیدوارم که شما با نتایج و پیام‌های مثبت، دوباره به وطن برگردید.

در این نشست حامد کرزی، عبدالله عبدالله، سرور دانش، استاد سیاف، محمد کریم خلیلی، صالح صاحب، اعضای محترم کابینه، و برخی شخصیت‌های سیاسی افغانستان نیز حضور داشتند.

کلیدواژه