آغاز به کار لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان و تاکید اشرف غنی بر آمادگی مذاکره با طالبان
(last modified 1398-02-09T09:37:55+00:00 )
ثور 09, 1398 14:07 Asia/Kabul

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با حضور صدها تن از نمایندگان مردم مناطق مختلف افغانستان صبح امروز دوشنبه (9 ثور) با سخنرانی اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان به‌مدت 4 روز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، محمدعمر داودزی رئیس‌دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان در ابتدای این مراسم گفت: این لویه جرگه بزرگترین لویه جرگه تاریخ افغانستان است که 3200 عضو و 300 مهمان دارد و به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از طالبان خواسته بودیم اجازه حضور مردم در لویه جرگه را صادر کند؛ و از این اقدام استقبال می‌کنیم. دستور کار لویه جرگه پس از انتخاب هیات اجرایی شرح داده می‌شود.

داودزی با اشاره به اینکه هیات‌هایی از مهاجرین افغانستانی در ایران و پاکستان نیز در این جرگه حضور دارند، گفت: برگزاری این جرگه به منظور شرکت مهاجرین در آن به تعویق افتاد.

همچنین اشرف غنی در مراسم آغاز به‌کار این جرگه گفت: مفتخرم که ۳۲۰۰ نماینده از مردم سراسر افغانستان دور هم جمع شده‌اند تا محدودیت‌ها و چارچوب مذاکرات با طالبان را مشخص کنند. ملت انتظاراتی از هیات‌های شرکت کننده در صلح جرگه دارد و هر افغانستانی به هیات‌ها اعتماد دارد چراکه آنها برای آینده افغانستان تصمیم می‌گیرند.

غنی ادامه داد: افغانستان خواهان روابطی بر اساس احترام متقبال با پاکستان است. اجماع ملی و بین‌المللی درباره صلح در افغانستان وجود دارد. جنگ‌طلبان در افغانستان مشروعیتی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهم یک موضع متحد درباره صلح ایجاد کنم. هیات‌های جرگه «مسیر» روند صلح را مشخص می‌کنند. ما خواهان صلحی هستیم که که به افغانستان کمک کند تا از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند و وابستگی آن به کمک‌های خارجی قطع شود.

غنی گفت: من دنبال موافق توافقنامه‌های زودگذر و یا عجولانه نیستم. صلح نه از سوی طالبان است و نه از سوی حکومت، چراکه دوام جنگ جز نتایج منفی دیگر چیز به همراه ندارد.

غنی در پایان سخنانش «عبدالرسول سیاف» یکی از رهبران جهادی افغانستان را به‌عنوان رییس جرگه مشورتی صلح این کشور معرفی کرد.

جرگه مشورتی صلح با وجود تحریم‌های گسترده از سوی احزاب و تیم‌های انتخاباتی و در غیبت چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته‌ای ملی و سیاسی، رسما افتتاح شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی از کابل:

کلیدواژه