میزان 07, 1395 17:53 Asia/Kabul

مصاحبه با آقای سبقت الله واثق آگاه امور دینی و استاد دانشگاه

سؤال:همانطور که میدانید دومین همایش علمای اسلامی تحت عنوان امنیت و وحدت امت اسلامی و رسالت علما با حضور علمای شیعه و سنی و همچنین آیت ا... قمی نماینده رهبر معظم انقلاب در کابل برگزار شد،شما نقش علما در پیشگیری از تشکیل فرقه های منحرف و تکفیری را چگونه می بینید؟

جواب:ملت افغانستان به عقاید و سنتهای دینی خود بسیار پایبند هستند و از علما بسیار فرمانبرداری دارند و مردم به علما احترام خاصی قایل هستند.اگر علما به اتفاق و با وحدت نظر از طریق رسانه ها مسؤلیت دینی خود را به درستی انجام دهند و مردم را آگاه کنند نقش بسیاری در جلوگیری از پیشرفت گروههای تکفیری با نام و پرچم اسلام خواهد داشت.

س:جایگاه نخبگان دینی در امنیت کشورهای اسلامی از دید شما چقدر مهم است؟

ج:علمای دینی وارثین پیامبران هستند و در سعادت و نیکبختی افراد جامعه خود نقش تعیین کننده ای دارند همانطور که از صدر اسلام هم چنین بوده است و بنظر بنده اگر دولت و رییس جمهور از علما کمک بگیرند انشالله موفقیت و کامیابی را در پیش خواهیم داشت وبه هدف اصلی یعنی برقراری صلح و امنیت در افغانستان خواهیم رسید و مسلمانان از این عداوت و کینه توزی هایی که در حال حاضر درگیر آن هستند نجات خواهند یافت.

س:وظیفه علما در مقابله با سوء استفاده از آموزه های دینی برای اعمال خرابکارانه و تروریستی چیست؟

ج:پیامبر خطاب به علما فرمودند:شما بهترین امت هستید که بیرون شده اید تا مردم را به کارهای نیک وخوب دعوت کنید و از کارهای زشت و ناپسند منع کنید.برای اصلاح یک جامعه تک تک افراد آن جامعه به نوبه خود مسؤل هستند اما مسؤلیت علما بیشتر از دیگران است وباید مردم را با حقیقت آشنا بسازند.اما متأسفانه علما در افغانستان فقط گفتار دارند و جنبه عملی ندارد.یعنی هیچگونه ضمانت اجرایی برای گفتار آنها نیست که مسؤلیت این بخش بعهده حکومت است.اگر همه علما با هم وحدت نظر داشته باشند و فتواههای آنها بسیار با هم متفاوت نباشد و یک دارالمحکمه یا دارالافتاء داشته باشند که مردم به آنجا رجوع کنند و فتواهای آنها را دریافت کنند،حقیقت بر مردم برملا میشود و راه درست را انتخاب میکنند.

در پایان یکبار دیگر تأکید میکنم که علما نباید برداشتهای مختلف داشته باشند و باید وحدت و همدلی داشته باشند تا به یک نتیجه مطلوب برسند.