ثور 12, 1398 15:34 Asia/Kabul
  • همایش توسعه همکاریهای اقتصادی کرمان و افغانستان

بیانیه مشترک توسعه همکاریهای اقتصادی بین روسای اتاقهای بازرگانی کرمان و ولایات قندهار ، هرات و غزنی امضا شد.

درهمایش «توسعه همکاری‌های اقتصادی استان کرمان ایران  و کشور افغانستان»  رییس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان با بیان اینکه بیشترین تابش خورشید در کشور ایران مربوط به کرمان است اظهار داشت: امکان تولید حداقل دو هزار و 500 مگاوات انرژی الکتریکی از خورشید در حال حاضر در کرمان فراهم است.

مسعود رشیدی‌نژادبا اشاره به احداث یک نیروگاه 20 مگاواتی با همکاری آلمانی‌ها در کرمان گفت: تابش مناسب انرژی خورشیدی در کرمان باعث استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای ایجاد نیروگاه در منطقه شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان با بیان اینکه  فن آوری ساخت مبدل‌های تولید انرژی الکتریکی از خورشید در اختیار چند کشور محدود در جهان است  افزود: اتاق کرمان می‌تواند با کمک اساتید دانشگاه و شرکت‌های خصوصی مطالعات و پتانسیل سنجی تولید برق از خورشید را در یکی از استان‌های افغانستان انجام دهد.

در این جلسه آقایان محمدی انارکی و زاهدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش آمریکا برای ایجاد ناامنی در منطقه و کاهش مراودات بین 2 کشور دوست و همسایه ایران و افغانستان ، توسعه همکاریهای مشترک در حوزه های جدید را از طریق راه اندازی واحد پول مشترک بین کشورهای اسلامی و سرمایه گذاری در حوزه های جدید همچون فناوریهای دیجیتال خواستار  شدند.

در حال حاضر از 3 میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان سهم استان کرمان تنها 20 میلیون دلار است.

 این همایش با حضور احمد سعید سادات رایزن بازرگانی افغانستان در ایران، الحاج سعد الخطیبی رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات، عبدالمتین قلندری رئیس اتاق تجارت و صنایع غزنی و نمایندگانی از کشور افغانستان در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد.

کلیدواژه