جوزا 02, 1398 16:38 Asia/Kabul
  • تاکید بر همکاری اقتصادی ایران و افغانستان

مقام وزارت امور خارجه ایران گفت: مهمترین اولویت کاری جمهوری اسلامی ایران در افغانستان توسعه و افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری دوجانبه است.

به گزارش ایرنا  « غلامعباس ارباب خالص » مشاور وزیر و رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شمال و شرق ایران روز پنجشنبه در مراسم معارفه سرکنسول جدید افغانستان در مشهد (شرق ایران ) افزود: ایران و افغانستان مشترکات زیادی در حوزه فرهنگی دارند که می توان از این فرصت برای توسعه اقتصادی بهره گرفت. 

مشاور وزیر امور خارجه ایران همچنین به ظرفیت بالای علمی استان خراسان رضوی ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیشترین دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در مشهد را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند. 

ارباب خالص درباره ظرفیتهای بندر چابهار در جنوب شرق ایران هم گفت : این بندر مهم و استراتژیک فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار افغانستان فراهم کرده است.

« عبدالجبار انصار»، سرکنسول جدید افغانستان در مشهد نیز در این دیدار به شراکت اقتصادی کابل و تهران اشاره کرد وگفت: دولت افغانستان بدون هیچگونه مانع و معذوریتی پیگیر توسعه فعالیت بازرگانان ایرانی  است .

سرکنسول افغانستان در مشهد همچنین گفت: ارزش مبادلات تجاری سالانه ایران و افغانستان دو میلیارد و 800 میلیون دلار به استثناء مواد نفتی و مشتقات آن است که 60 درصدش مربوط به خراسان رضوی است.

ایران و افغانستان بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک دارند .

کلیدواژه