جوزا 05, 1398 12:46 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: طالبان با زندانیان دربند بدرفتاری می‌کند

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) اعلام کرده که بررسی این نهاد نشان داده، طالبان با زندانیانی که در بند شان هستند، بدرفتاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در گزارشی امروز(یکشنبه) با ابراز نگرانی گفت: طالبان با زندانیان اعمالی را انجام می‌دهند که شکنجه پنداشته می‌شود و همچنین ادعاهای وجود دارد که بعضی از بازداشت شدگان توسط طالبان کشته شدند.

طالبان این گزارش را مغرضانه و نادرست خوانده و گفته که این گزارش یکطرفه است و از یوناما انتقاد کرده که چرا از بدرفتاری در زندان‌های تحت کنترل دولت و آمریکا گزارش نمی‌دهد.

یوناما افزوده که بازداشت شدگان در "شرایط بد" نگهداری می‌شوند و مجبور به انجام "کارهای اجباری" هستند.

براساس اعلام یوناما این گزارش براساس مصاحبه رو در رو با ۱۳ زندانی که در بند گروه طالبان بودند تهیه شده است. این افراد در 5 ثور 1398 در عملیات ویژه نیروهای امنیتی افغانستان از یک زندان طالبان در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان رها شدند.

این نهاد سازمان ملل از این افراد نقل قول کرده که طالبان با زندانیان بدرفتاری و آنان را شکنجه کرده، همچنان شماری از افراد غیرنظامی و کارمندان امنیتی را کشته‌اند. چند نفر از این زندانیان گفته که حداقل ۱۱ زندانی توسط طالبان کشته شده‌اند.

تدامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفته که "به شدت نگران ادعاهای معتبر پیرامون بدرفتاری، شکنجه و کشتن غیرقانونی افراد غیر نظامی و کارمندان امنیتی و شرایط بد توقیف‌گاه‌های طالبان است."

در این گزارش همچنین با یک گروه ۵۳ نفری از توقیف شدگان که در زندان طالبان به نام "کلاتک " در روستای "شیرا" در ولسوالی ارزگان خاص نگهداری می‌شدند، مصاحبه شده است. در میان این افراد ۴۵ عضو نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و ۸ فرد غیر نظامی که شامل سه کارمند دولت بودند، نگهداری می‌شدند.

یوناما افزوده که اکثریت این زندانیان در سال ۲۰۱۸ توسط طالبان بازداشت و سه تن آنان از سال ۲۰۱۶ تاکنون در بند طالبان بودند. این افراد در مصاحبه با سازمان ملل گفته‌اند که طالبان همیشه پاهای آنان را به زنجیر بسته و به گفته این نهاد آثار زخم بر پاهای شماری از این افراد در زمان مصاحبه نیز دیده می‌شده است.

سازمان ملل این رفتار را مخالف "قانون بشردوستانه بین‌المللی" دانسته و افزوده که این زندانیان در فصل زمستان در فضای سرد و دمای زیر صفر درجه نگهداری می‌شدند و روزانه فقط دوبار به آنان نان و لوبیا می‌دادند.

در این گزارش آمده که زندانیان به کمک‌های اولیه بهداشتی دسترسی نداشتند و فقط برای آنان داروهای مسکن و ضد عفونی کننده برای شست و شوی زخمشان می‌دادند.

یوناما افزوده که یافته‌های ابتدایی این نهاد نشان می‌دهد که در رفتار طالبان با این بازداشت شدگان کمترین استانداردهای قوانین بشردوستانه در نظر گرفته شده‌است.

 

کلیدواژه