آغاز دومین نشست احزاب سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو
(last modified 1398-03-07T13:23:50+00:00 )
جوزا 07, 1398 17:53 Asia/Kabul
  • آغاز دومین نشست احزاب سیاسی افغانستان و طالبان در مسکو

دومین نشست نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان و طالبان با حضور وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در شهر مسکو آغاز شد.

به گزارش رسانه های افغانستان، این دومین دیدار مستقیم نمایندگان طالبان و شخصیت‌های سیاسی کشور در مسکو و نخستین حضور ملأ برادر؛ معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر سیاسی آن گروه در قطر محسوب می‌شود.

این نشست به میزبانی «ضمیر کابلوف»؛ نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان برگزار شده است و تا دو روز ادامه خواهد داشت.

افتتاحیه این نشست با سخنرانی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان، «ملأ عبدالغنی برادر» معاون گروه طالبان، «استاد عطا محمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، «حنیف اتمر» رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال، «استاد حاجی محمد محقق» معاون ریاست اجرایی و «کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح آغاز شد.

در نشست افتتاحیه، مقامات سیاسی افغانستان و نمایندگان طالبان از صد سالگی روابط تاریخی افغانستان و روسیه به نیکی یاد کردند.

به دنبال برگزاری مراسم افتتاحیه، نشست‌های بعدی میان مقامات سیاسی افغانستان و گروه طالبان امروز سه شنبه و فردا ادامه می‌یابد. عطا محمد نور در این نشست گفت: به احترام عید ماه مبارک رمضان و این جسارت و وطن دوستی دو طرف، توقع داریم از این اجلاس یک توافق صلح و آتش‌بس به دست آید. وی افزود: به بهانه این نشست بزرگ، تجلیل از روابط دیپلماتیک صد سالگی افغانستان و روسیه نیز صورت گرفته است و ما خواهان تأمین روابط با دوستان و برادران خود هستیم.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی تصریح کرد: من از طرف‌های درگیر می‌خواهم که از مواضعشان تا حدی عقب نشینی کرده و غرور کاذب را کنار بگذارند تا زمینه صلح در افغانستان میسر شود.

حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز مذاکرات بین افغانی را فرصتی برای پایان جنگ دانست و بر پایان فوری خشونت‌ها تأکید کرد که به گفته وی قربانی اصلی آن شهروندان افغانستان هستند.

«ملأ عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر هم در سخنانی کوتاه گفت که این گروه به صلح در کشور متعهد است؛ اما تأکید کرد که موانع صلح باید از میان برداشته شود. او از جمله بر پایان آنچه «اشغال افغانستان» خواند پافشاری کرد.

حنیف اتمر رهبر تیم انتخاباتی صلح و اعتدال نیز گفت که دولت کرزی تلاش‌های زیادی برای آزادی ملأ برادر از زندان در پاکستان کرد و افزود که اکنون مردم می‌خواهند خواست‌های‌شان از سوی گروه طالبان جدی گرفته شود.

کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح گفت که صلح باید عادلانه باشد و نه روحیه تسلیمی و نه هم روحیه «پیروزی فاتحانه» در این روند وجود داشته باشد.

اولین نشست طالبان و سیاستمداران افغان در مسکو سال گذشته صورت گرفت و در آن نیز حاضرین به برخی موارد، از جمله خروج نیروهای خارجی، مسئله زندانیان و خروج طالبان از لیست سیاه سازمان ملل، توافق نظر خود را ابراز کردند.

کلیدواژه