جوزا 19, 1398 12:03 Asia/Kabul
  • انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در هیچ کشوری شعب اخذ رای ندارد

معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان با بیان اینکه در انتخابات سال آینده از سیستم بایومتریک استفاده می‌شود، گفت: خارج از افغانستان در هیچ کشوری انتخابات برگزار نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، از روز شنبه دور جدید ثبت‌نام انتخابات افغانستان در این کشور آغاز شده، انتخاباتی که قرار است ظرف چند ماه آینده در این کشور برگزار شود.

در تمامی انتخابات برگزار شده در سال‌های بعد از 2001 اتباع افغانستان که در کشورهای دیگر اقامت دارند قادر به شرکت در انتخابات و تعیین حق سرنوشت خود نبودند.

«عبدالعزیز ابراهیمی»، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در گفت وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری نیز برنامه‌ای برای اخذ آرای مهاجرین مقیم ایران وجود ندارد و این افراد اگر خواهان مشارکت هستند، باید به افغانستان سفر کنند.

وی با بیان اینکه در خارج از افغانستان در هیچ کشوری انتخابات برگزار نمی‌شود، افزود: اگر مهاجران تمایل دارند در انتخابات مشارکت داشته باشند باید در افغانستان حضور پیدا کرده و در اینجا در انتخابات شرکت کنند.

ابراهیمی همچنین در مورد میزان مشارکت مردم افغانستان در انتخابات پارلمانی این کشور گفت: از 9 میلیون واجد شرایط در انتخابات گذشته 4 میلیون نفر شرکت کردند که نشان از مشارکت 44 درصدی در انتخابات پارلمانی را داشت.

معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان در مورد برنامه‌ این نهاد برای جلوگیری از تقلب در انتخابات آینده نیز گفت: یکی از مواردی که کمیسیون در نظر دارد در انتخابات انجام دهد استفاده از دستگاه بایومتریک است.

وی ادامه داد: همچنین از نهادهای ناظر در انتخابات نقش مهمی در این رابطه خواهند داشت، از سوی دیگر احزاب،‌ نمایندگان کاندیداها و به‌خصوص رسانه‌ها باید کمسیون را در برگزاری بهتر انتخابات همراهی کنند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در اوائل ماه مهر سال جاری در این کشور بعد از چندین بار تعویق برگزار شود و رئیس جمهور جدید این کشور برای 5 سال آینده انتخاب شود.

کلیدواژه