جوزا 22, 1398 13:11 Asia/Kabul
  • انتقاد از رهایی افراد گروه طالبان از زندانهای افغانستان‎

کارشناسان امور در غرب افغانستان رهایی اعضای گروه طالبان از زندان های این کشور را به نفع  امنیت مردم ندانسته و اقدام اخیر دولت وحدت ملی را نکوهش میکنند.

در پی دستور رییس جمهور اشرف غنی که قرار است در حدود 900 تن از زندانیان افراد گروه طالبان به مناسبت عید سعید فطر از حبس آزاد شوند، به تعداد 38 تن از این افراد از زندان مرکزی هرات رها شدند.

آزادی اعضای گروه طالبان که در میادین نبرد توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، نگرانی شهروندان این ولایت را  در پی داشته  و میگویند: طالبانی که از حبس رها شدند مجددا به صفوف گروه های مسلح مخالف دولت میپیوندند و مشکلات بیشتری را هم برای مردم و هم برای دولت ایجاد خواهند کرد.

«واسع و صفی الله» دو تن از شهروندان هرات با تاکید بر اینکه صدها تن از نظامیان افغانستان به منظور تامین امنیت در برابر افراد مسلح مخالف دولت مبارزه کرده، شهید و معلول شده است، خاطرنشان کردند: اگر افراد گروه طالبان مجددا به میادین نبرد برگردند دولت افغانستان جفای بزرگی به حق شهدا و مردم کرده است.

با این حال «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات رهایی این تعداد از نیروهای طالبان از زندان این ولایت را بر اساس دستور رییس جمهور غنی اعلام کرد و گفت: بر بنیاد این فرمان در دوره محکومیت این افراد بمناسبت عید فطر تخفیف آمده و از حبس رها شدند.

از سوی دیگر اما رهایی اعضای گروه های مسلح مخالف دولت از زندان با واکنش آگاهان امور سیاسی در هرات روبرو شده و تاکید شده است، این اقدام بی باوری مردم نسبت به رهبران دولت را در پی خواهد داشت.

«عبدالقادر کامل» کارشناس در هرات بر این باور است که در برهه حساس کنونی آزادی 900 زندانی طالبان بجز تبلیغات به نفع رییس جمهور پیام دیگری در قبال ندارد.

در سوی دیگر اما شماری از اعضای شورای ولایتی هرات این اقدام رییس جمهور را گام عملی برای تقویت گفتگوهای صلح دانسته گفته اند: اگر بخواهیم به توافق کلی دست پیدا کنیم و در نشست هایی که به منظور رسیدن به صلح برگزار می شود به نتایج قابل قبولی نایل شویم باید اعتماد متقابل وجود داشته باشد.

«وکیل احمد کروخی» عضو شورای ولایتی هرات میگوید: آزادی اعضای گروه طالبان که سالها در زندان های افغانستان بسر برده اند، نشان خوبی برای رسیدن به صلح واقعی در کشور خواهد بود.

آگاهان مسایل افغانستان نگاهی به برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح در کابل دارند و میگویند: در این نشست پیشنهاد شده است که زندانیان طالبان با اسرای نیروهای امنیتی کشور که در بند مخالفان مسلح هستند مبادله می شوند. 

 

 

کلیدواژه