جوزا 25, 1398 14:24 Asia/Kabul
  • غنی: برای صلح در افغانستان اجماع منطقه‌ای تشکیل می‌شود

رئیس جمهوری افغانستان گفت: افغانستان برای تأمین صلح، در حال ایجاد یک اجماع بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در نوزدهمین کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک گفت: افغانستان برای تأمین صلح، در حال ایجاد یک اجماع بین‌المللی است.

غنی اضافه کرد: در حال هماهنگی برای ایجاد یک اجماع بین‌المللی برای صلح هستیم، اما بدون اجماع منطقه‌‌ای برای صلح و بدون حل موضوع وابستگی طالبان به حامیان آنها، پیشرفت در این راستا زمان بر خواهد بود.

رئیس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد: باید چهارچوب منسجمی برای گفتگو با طالبان ایجاد شود و  چنین چهارچوبی، نیازمند شکل‌گیری یک ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی است.

غنی گفت: با درنظرداشتن فرصت‌ها و تهدیدها، اگر بخواهیم بر معضل چند دستگی درباره صلح چیره شویم، یک ائتلاف منطقه‌‌ای و بین‌المللی برای صلح باید ایجاد شود تا این ائتلاف یک چهارچوب منسجمی را برای گفتگو و مذاکره شکل دهد.

وی تصریح کرد: تروریسم، جنگ و مواد مخدر نه تنها افغانستان را که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را نیز تهدید می‌کند و نیروهای امنیتی افغانستان اخیرأ کارخانه‌های زیادی موادمخدر را ازبین برده‌اند.

رئیس‌جمهوری افغانستان جنگ افغانستان را چند بعدی توصیف کرد و گفت که رسیدن به یک توافق با طالبان می‌تواند از خشونت‌ها در افغانستان بکاهد.

کلیدواژه