سرطان 08, 1398 14:02 Asia/Kabul
  • غنی: افغانستان ظرفیت وصل کردن آسیای مرکزی به آسیای جنوبی را دارد

رئیس جمهوری افغانستان گفت: افغانستان ظرفیت‌های لازم برای وصل کردن آسیای مرکز با آسیای جنوبی را دارا می‌باشد و روابطی که افغانستان با آسیای مرکزی ایجاد کرده، می‌تواند در اتصال منطقه‌ای ممد واقع شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دومین روز سفر خود به پاکستان به لاهور مرکز ایالت پنجاب رفت و از سوی مقامات این ایالت در میدان هوایی علامه اقبال لاهوری مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهور افغانستان با «عثمان بزدار» فرماندار ایالت پنجاب دیدار کرد و هر دوطرف در رابطه با همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های تجارت، حمل و نقل و اتصال منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

غنی همچنین به منظور بیان چالش‌ها و فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری میان دوکشور، و چشم‌انداز اتصال منطقه‌ای، در نشست تجار، سرمایه‌داران، کارخانه‌داران و صنعت‌کاران پنجاب که در مقر این ایالت برگزار شد، شرکت کرد.

در ابتدا، رئیس جمهور افغانستان با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی افغانستان و تاریخ تجارت در منطقه، گفت که افغانستان ظرفیت‌های لازم برای وصل کردن آسیای مرکز با آسیای جنوبی را دارا می‌باشد و روابطی که افغانستان با آسیای مرکزی ایجاد کرده، می‌تواند در اتصال منطقه‌ای ممد واقع شود.

اشرف غنی به تجار و سرمایه‌گذاران پنجاب گفت که افغانستان را نه به دید یک بازار ملی بلکه به دید یک فرصت برای بازارهای بین المللی بنگرید، چراکه افغانستان از طریق ایجاد بنادر خشک، خطوط آهن و راه‌های مواصلاتی با کشورهای آسیای مرکزی به بازارهای اروپا وصل می‌باشد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد که افغانستان با آسیای مرکزی بازار انرژی ایجاد کرده و تا دوسال آینده تمام روستاهای افغانستان از طریق اتصال در شبکه سراسری برق، صاحب برق می‌شوند.

وی افزود که ۵۰هزار مگاوات برق از آسیای مرکز از طریق افغانستان قابل انتقال می‌باشد که پاکستان می‌تواند یکی از مصرف‌کنندگان باشد.

غنی با اشاره به تعدیلات و تغییرات در قوانین افغانستان، اصلاحات در قضا و دادستانی، مبارزه با فساد و منسجم ساختن امور اراضی و زمین‌داری، گفت که زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شده است.

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد که فضای بی‌اعتمادی میان دوکشور و عدم پایبندی به توافقات در بخش حمل و نقل و تجارت باعث شده است تا مشکلات تجاری و حمل و نقلی افزایش یابد.

وی افزود که اکنون زمان آن رسیده تا اتهام بستن‌ها را کنار بگذاریم و بر روی نقشه راه تجارت و اتصال منطقه‌ای تمرکز کنیم و کمیته‌های مشترک دوکشور بر روی چالش‌هایی که از قبل فراهم شده است، بحث کنند تا راه حل‌های مناسب دریافت شود.

در پایان رییس جمهور افغانستان از تجار و سرمایه‌گذاران پنجاب دعوت کرد تا به کابل بیایند و به‌صورت مشترک با تجار افغان بر روی مسائل تجاری و اقتصادی بحث کنند.

اشرف غنی همچنین به آرامگاه علامه اقبال لاهوری، سیاست‌مدار و شاعر نامدار پاکستان رفت.

کلیدواژه