ولایت فراه در آستانه سقوط / شورای ولایتی نگران تر از همیشه‎
(last modified 1398-04-18T08:34:50+00:00 )
سرطان 18, 1398 13:04 Asia/Kabul

نمایندگان مردم فراه در شورای ولایتی و مسئولان امنیتی در این ولایت حضور و فعالیت مخالفان مسلح دولت را در اطراف شهر فراه تایید کرده اند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شماری از شهروندان این ولایت غربی کشور از احتمال سقوط فراه به دست طالبان ابراز نگرانی کرده هشدار میدهند: باید برای مهار این ناامنی ها تدابیر ویژه امنیتی روی دست گرفته شود.

«شاه‌محمود نعیمی»، سرپرست شورای ولایتی فراه در گفت و گو با رادیودری  از احتمال سقوط فراه به دست مخالفان تفنگدار دولت افغانستان هشدار داد و گفت: سال هاست که طالبان مسلح با حضور در شماری از ولسوالی ها و مناطق شهری همواره مشکلات امنیتی را برای مردم و دولت ایجاد کرده اند و تا هنوز برنامه ای موثر برای سرکوب آنان وجود ندارد.

عضو شورای ولایتی فراه با بیان اینکه طالبان در هفته‌های اخیر حملات متعددی را بر پاسگاه‌های اطراف شهر انجام داده اند، تصریح کرد: این اقدام طالبان برای رسیدن به نزدیکترین مناطق شهری فراه است و آنان در تلاش اند تا بتوانند پناه گاه های امنی رد نقاط مرکزی این ولایت برای خودشان پیدا کنند.

وی از تلاش های نیروهای امنیتی نیز تقدیر کرد اما گفت: نیروهای مشترک امنیتی در برابر حملات طالبان توان رویارویی ندارند و از روحیه قوی برخوردار نیستند.

سرپرست شورای ولایتی فراه از حضور افراد تفنگدار مخالف دولت در مناطق مختلف مرکزی فراه ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد: باید دولت وحدت ملی و بخصوص فرماندهان ارشد نظامی کمربندهای امنیتی فراه را تقویت کنند و اگر به این مسئله هم چنان بی توجه باقی بمانند خطر سقوط شهر فراه به دست طالبان وجود دارد.

نعیمی از اطاعت و فرمانبرداری مردم در مناطق تحت تصرف طالبان از این گروه پرده برداشت و گفت: مردم و شهروندان این مناطق مجبور هستند دستورات طالبان را اجرا کنند و گرنه با شدیدترین برخوردها روبرو خواهند شد.

«محب الله محب» سخنگوی فرماندهی پلیس فراه به رادیودری گفت: نیروهای دولتی مناطق «حیدرقلی» و اطراف آن در حومه شهر فراه که محل حضور طالبان شده است را شدیدا زیر نظر دارد و در عملیات های مختلفی که به منظور پاکسازی این مناطق صورت گرفته ضربات سنگینی به مخالفان مسلح دولت وارد شده است.

محب با اشاره بر اینکه عملیاتی به همین منظور در مناطق روستاهای “ریگی” که حیدرقلی هم جزء آن است انجام شد اما هیچ نشانی از طالبان پیدا نشده است، خاطرنشان کرد: طالبان توان مقاومت و رویارویی با نیروهای مشترک امنیتی را ندارند و مجبور میشوند هر ساعت از محلی به محلی دیگر فرار کنند.

در همین حال شماری از مردم محل در تماس با رادیودری از حضور تفنگداران وابسته به گروه طالبان در محل های مسکونی خبر داده و گفته اند: طالبان از خانه ها و باغ های مردم استفاده میکنند و مشکلات امنیتی را ایجاد کرده اند.

این در حالیست که اخیرا خبرهایی منتشر شده که گویا رهبری طالبان از نیروهایش خواسته از خانه های مردم به عنوان سنگر استفاده نکنند و در نبردهایشان جان و مال افراد غیرنظامی محافظت شود.

اما محب الله محب سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فراه طالبان را به نقض حقوق بشر متهم کرده و گفته است: هم اکنون نیز این طالبان هستند که خانه های مردم را برای شان سپر ساخته اند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

 

کلیدواژه