سرطان 23, 1398 16:56 Asia/Kabul
  • تهدید به خودسوزی نامزدان زن انتخابات مجلس افغانستان

برخی نامزدان انتخابات مجلس افغانستان که به حدف نامشان از فهرست نامزدان این مجلس اعتراض داشتند، این بار با تجمع در برابر دادگاه عالی این کشور اعلام کردند که درصورت بی ‌توجهی به خواسته هایشان، خود را آتش خواهند زد؛ پیشتر نیز چند زن در اعتراض به نتایج انتخابات لب های خود را دوخته و اعتصاب غذا کرده بودند.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری طلوع نیوز، در پی انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان که در ۲۸ و ۲۹ ماه میزان سال گذشته برگزار شد، اعتراض نامزدان که برنده اعلام نشدند، هنوز هم ادامه دارد. این نامزدان معترض حدود سه ماه پیش، پس از آن اعتراض‌هایی را آغاز کردند که نام‌های شأن از فهرست برندگان انتخابات مجلس بیرون کشیده شدند. به گفته آنها تقلب‌های گسترده‌ای در این انتخابات صورت گرفته است اما شورای نامزدان برخی از آنها را به تخلف و فساد متهم کرده است.

نامزدان معترض که هفته گذشته چادرهای شأن از نزدیکی دروازه ارگ ریاست جمهوری و ریاست اجراییه برچیده شد، اکنون در برابر دادگاه عالی چادر زده‌اند.

این نامزدان معترض می‌گویند که اگر این بار به درخواست‌هایشان رسیدگی نشود، خودشان را آتش خواهند زد.

به گفته این معترضان، در انتخابات تقلب‌های گسترده صورت گرفته و نام‌های آنان نیز به دلیل داد و ستدهای سیاسی و فساد از فهرست حذف شده است؛ آنان خواستار تشکیل دادگاه و رسیدگی و بررسی سندهایی هستند که به گفته آنها از تقلب‌های گسترده انتخابات در دست دارند.

این نامزدان معترض که بسیاری از آنان را زنان تشکیل می‌دهند، طی این مدت از روش‌های مختلفی برای ابراز اعتراضات خود استفاده کردند، از تحصن در برابر دروازه کاخ ریاست جمهوری گرفته تا اعتصاب غذا، دوختن لب‌ها و پوشیدن کفن، اما هیچیک تاکنون تأثیری نداشته است.

چندی پیش اعتراض این زنان وارد مرحله تازه شد و آنان با دوختن لب‌های شأن اعتصاب غذا کرده‌اند. زنان معترض می‌گویند که آنها طبق نتایج اولیه به مجلس راه یافته بودند، اما معاملات پولی و فساد اخلاقی موجب شد تا در دور نهایی به جای آنها، افراد دیگر وارد مجلس شدند.

نهادهای ناظر بر انتخابات، می‌گویند که مسئولان حکومتی موظف هستند تا صدای این زنان را بشنوند و به خواسته‌هایشان رسیدگی کنند.

اما «اشرف غنی» رئیس جمهوری‎ افغانستان می‌گوید که در کارهای انتخاباتی مجلس دخالت نمی‌کند.

کلیدواژه