سرطان 24, 1398 12:23 Asia/Kabul
  • مهاجران بازگشته به افغانستان با بیکاری و مشکلات اقتصادی مواجه هستند

سازمان ملل اعلام کرد مهاجران بازگشته از پاکستان به افغانستان با مشکلات اقتصادی فزاینده و بیکاری مواجه هستند.

به گزارش رادیو دری به نقل از فارس،سازمان ملل و بانک جهانی مشترکاً در گزارشی با عنوان «شرایط زندگی مهاجران بازگشته به افغانستان» اعلام کردند مهاجران بازگشته از پاکستان به افغانستان با مشکلات اقتصادی فزاینده و بیکاری مواجه هستند. 

در این گزارش آمده است: پناهندگانی که بین سالهای 2014 تا 2017 میلادی از پاکستان به این کشور بازگشته اند با مشکلات اقتصادی بیشتری نسبت به افرادی که در خود پاکستان زندگی می‌کنند، مواجه هستند. 

طبق این گزارش، ننگرهار و کابل دو ولایتی است که بیشترین آمار مهاجران بازگشته را در خود سکنا دادند، اما مهاجرانی که به ولایت‌های محل سکونت خود برگشته‌اند شانس بیشتری در پیدا کردن کار و زندگی بهتری دارند.

شرایط مهاجران نیازمند رسیدگی فوری است

«هینری کرالی» رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان در این رابطه گفت: برای درک نیازها و مشکلات مهاجران باید به اطلاعاتی در مورد زندگی آنها دسترسی داشته باشیم و این گزارش مشترک این امکان را فراهم می آورد. 

همچنین کاروالین ون بیورن، رئیس دفتر امور مهاجران سازمان ملل در افغانستان گفت: سال 2019 مصادف با چهلیمن سال آوراگی افغان‌هاست.

وی اضافه کرد: برای کمک رسانی بهتر به مهاجران افغانستان اطلاعات فراهم شده در این گزارش مشترک با بانک جهانی برای ما و دولت افغانستان اهمیت بسیاری دارد. 

این گزارش به دولت افغانستان پیشنهاد داده است که برای بهبود اوضاع مهاجران بهتر است بازگشت این افراد به صورت تدریجی صورت گیرد و بهتر است دولت امکانات بیشتری را برای این افراد برای جلوگیری از مشکلات احتمالی فراهم کند. 

بسیاری از اتباع افغانستان به دلیل جنگ و نبود ناامنی در این کشور دست به مهاجرت زده و طبق گزارشهای سازمان ملل افغانستان از جمله 3 کشوری است که بیشترین آمار مهاجران را دارد. 

کلیدواژه