اسد 08, 1398 18:34 Asia/Kabul
  • ۱۲۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل می‌کنند

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سطوح مختلف ارتباط این دانشگاه با دانشگاه های افغانستان گفت: هم اکنون ۱۲۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش روز سه شنبه دانشگاه علامه طباطبایی، هیات بلند پایه وزارت تحصیلات عالیه افغانستان و سفیر این کشور در ایران با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی با حسین سلیمی رئیس این دانشگاه دیدار و گفت وگو کردند.

در این نشست سلیمی گفت: دانشگاه علامه طباطبایی از جمله فعال ترین دانشگاه ها در زمینه ارتباط با کشور دوست و همسایه افغانستان است. پیوند ایران و افغانستان نه تنها به دلیل قرابت زبانی و فرهنگی، بلکه به علت زبان علمی و خواسته های مشترک، محکم و محکم تر شده است.

 سلیمی اظهار کرد: در پنج سال گذشته، دانشگاه علامه طباطبایی گونه های مختلفی از روابط دانشگاهی را با دانشگاه های افغانستان تجربه کرده است و بیش از  ۱۲۰ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۸۰ استاد از دانشگاه های افغانستان برای ادامه تحصیل به این دانشگاه آمده اند.

وی افزود: برگزاری دو دوره گفت وگوی فرهنگی بین متفکران ایران و افغانستان، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد کوتاه مدت و طراحی فعالیت های پژوهشی از جمله گونه های مختلف روابط بین ایران و افغانستان است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از امضای تفاهم نامه های این دانشگاه با وزیر تحصیلات عالیه افغانستان در ارتباط با دانشگاه های کابل و هرات گفت و یادآور شد: دانشگاه های افغانستان خواهان کمک و یاری دانشگاه علامه طباطبایی برای همکاری مشترک به منظور بازتولید ساختار آموزشی خود هم بوده اند.

او در ادامه افزود: دانشگاه علامه طباطبایی خواهان برقراری روابط نزدیک تری با کشور دوست و همسایه، افغانستان است؛ از جمله این خواسته ها می توان از تبادل استاد و دانشجو، افزایش تبادل رشته های مشترک و فعالیت های پژوهشی نام برد.

رئیس دانشگاه علام طباطبایی گفت: احساس یگانگی این دانشگاه با دانشگاه های افغانستان باعث شده تا علامه طباطبایی شعبه ای از دانشگاه های افغانستان و همچنین دانشگاه های افغانستان را شعبه ای از دانشگاه علامه طباطبایی تصور کنیم.

 سلیمی با اشاره به برگزاری اولین دوره آموزش زبان پشتو در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بسیار خرسندیم که این امر با استقبال گرم استادان دانشکده روبه رو شد. این زبان از زبان های دیرینه است و این مبادله زبانی و فرهنگی از جمله بهترین گونه های روابط دانشگاه علامه طباطبایی با کشور افغانستان است.

سلیمی در پایان با اشاره به ارسال کتاب های تولید شده و نوشته شده به دست استادان دانشگاه علامه طباطبایی به کشور افغانستان گفت: تاکنون پنج محموله از کتاب های انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به افغانستان ارسال شده است. ما مایل هستیم که مبادله  پایاپای کتاب های تولید و منتشر شده دانشگاه افغانستان با دانشگاه علامه طباطبایی هم صورت گیرد.

در ادامه این نشست، عبدالغفور لیوال، سفیر کشور افغانستان در ایران در سخنانی گفت: امید است که ارتباط با دانشگاه های ایران به ویژه دانشگاه علامه طباطبایی فصل جدید علمی و فرهنگی را برای افغانستان بسازد. وی با اشاره به برخی از تشویش های مسئولان افغانستان برای تبادل علمی در حوزه علوم اجتماعی با دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علت این تشویش ها به عرضه و تقاضای برخی رشته های متناسب با بازار کارمربوط است. طبق رایزنی با جوانان افغانستانی و رئیس جمهوری این کشور به این نتیجه رسیدیم که در انتخاب رشته های دانشگاهی تعادل برقرار کنیم، به همین دلیل دانشگاه های مختلفی را مدنظر قرار داده ایم. به عنوان مثال رشته روزنامه نگاری نسبت به سایر رشته ها برای افغانستان جایگاه ویژه تری دارد.

سفیر افغانستان در ایران از برگزاری اولین دوره آموزش زبان پشتو در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز خرسندی کرد و گفت: زبان پشتو از زبان های مطرح هندو اروپایی است. مایل هستیم دپارتمان های تخصصی بیشتری برای آموزش این زبان در ایران ایجاد شود. در هند بهترین آموزشگاه های تخصصی زبان پشتو وجود دارد و بسیار حیف است که با وجود نزدیکی ایران و افغانستان چنین آموزشگاه هایی در ایران فعالیت نداشته باشند.

کلیدواژه