عراقچی: مشورت با همه جناح‌های سیاسی افغانستان شرط دستیابی به صلح پایدار است
(last modified Wed, 31 Jul 2019 03:51:05 GMT )
اسد 09, 1398 08:21 Asia/Kabul
  • عراقچی: مشورت با همه جناح‌های سیاسی افغانستان شرط دستیابی به صلح پایدار است

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در دیدار "اینگرید هیدن" Ingrid Hayden معاون سیاسی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در تهران با ابراز تردید نسبت به نیات آمریکا در افغانستان، مشورت با همه جناح های سیاسی در این کشور را شرط دستیابی به صلح پایدار دانست.

به گزارش رادبو دری، "سید عباس عراقچی" در این دیدار با رد رویکرد حذفی و یکجانبه گرایانه در روند صلح، تاکید کرد، مشورت با کشورهای همسایه افغانستان و رفع نگرانی آنها تضمین کننده موفقیت دولت افغانستان در اجرای هر گونه توافق صلح است.

عراقچی همچنین، ضمن حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سپتامبر آینده، استفاده از ظرفیت‌های دفتر نمایندگی سازمان ملل در امور افغانستان "یوناما" UNAMA برای کمک به دولت این کشور جهت برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ریاست جمهوری را بسیار کمک کننده دانست و خواهان ایفای نقش فعالانه سازمان ملل در این زمینه شد. 

در این دیدار، وضعیت امنیتی افغانستان و چشم انداز تحولات سیاسی آینده، بویژه انتخابات ریاست جمهوری و روند صلح در آن کشور، مورد تبادل نظر قرار گرفت.

حضور داعش در افغانستان بعنوان یک عامل تهدید کننده صلح و امنیت در منطقه و لزوم همکاری برای مبارزه با این گروه تروریستی نیز یکی دیگر از محورهای گفتگوی طرفین در این دیدار بود.

"اینگرید هیدن" معاون سیاسی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان برای رایزنی با مقامات ایران در خصوص مسائل افغانستان به تهران سفر کرده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه و جهان همواره به دنبال حل بحران های منطقه از جمله بحران افغانستان از طریق گفت وگو  و سیاسی بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌اند، محور تلاش ایران در افغانستان ایجاد ثبات، امنیت توسط دولت افغانستان در داخل این کشور است و تهران در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

کلیدواژه