اسد 12, 1398 13:29 Asia/Kabul
  • بازگشایی بازار مشترک مرزی میان بدخشان افغانستان و بدخشان تاجیکستان

بازار مشترک مرزی میان بدخشان افغانستان و بدخشان تاجیکستان که از سه سال به این‌طرف به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی بسته شده بود، با حضور مقام‌های محلی هر دو ولایت بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مسؤولان محلی دو سوی مرز می‌گویند، با بازگشایی این بازار، افزون بر این‌که مشکلات ساکنان مرزی از ناحیۀ دست‌رسی به مواد اولیه مورد نیاز شان بر طرف می‌شود،  فرصت‌های خوبی برای توسعۀ اقتصادی مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان  نیز فراهم می‌گردد.

مسؤولان محلی بدخشان افغانستان و بدخشان تاجیکستان در مراسم بازگشایی بازار مشترک مرزی پس از سه سال توقف از ایجاد فرصت‌های تازه جهت ایجاد یک زون اقتصادی سخن می‌زنند.

یادگار فیض، والی بدخشان تاجیکستان می‌گوید، بازار مشترک مرزی به ساکنان دو سوی مرز این امکان را می‌دهد که با ایجاد کارخانه‌ها و خرید و فروش تولیدات شان به توسعۀ اقتصادی دست یابند.

به گفتۀ والی بدخشان تاجیکستان با توسعۀ این بازار هر دو کشور افغانستان و تاجیکستان می‌توانند با بازارهای آسیا وصل شوند.

اختر محمد خیر زاده، معاون والی بدخشان در این مراسم گفت که بخش بزرگ از نیازمندی‌های ساکنان مرزی بدخشان از بازار مشترک مرزی تأمین می‌شد که با بسته شدن آن به مشکلات گستردۀ روبه‌رو بودند.

به گفتۀ خیر زاده، حکومت محلی بدخشان در تلاش است تا با ایجاد راه‌های تجارتی و  بازارها از طریق کمیسیون مشترک همکاری‌های مرزی در هماهنگی با کشور تاجیکستان، هسته‌های اقتصادی نیرومندی را در مناطق مرزی ایجاد نمایند.

مسؤولان محلی هر دو طرف مرز اظهار امید واری می‌کنند که در آیندۀ نزدیک با امضای تفاهم‌نامۀ همکاری‌های بازرگانی بتوانند افغانستان را از طریق تاجیکستان با کوتاه ترین راه به بازارهای چین وصل نمایند.

کلیدواژه