اسد 13, 1398 18:13 Asia/Kabul

عملیات هوایی در چند ولسوالی بادغیس تلفات سنگینی بر مخالفان دولت وارد کرده و توان سازماندهی حملات ضد دولتی را از آنان گرفته است.

به گزارش خبرنگار رادیودری، خانجان ظفر، عضو شورای ولایتی بادغیس گفت: طی چند روز اخیر و بر اثر اجرای عملیات هوایی در برخی ولسوالی‌های این ولایت، طالبان سراسیمه و پراکنده شده و قادر نیستند دست به تحرکات ضد دولتی بزنند.

این عضو شورای ولایتی بادغیس با بیان اینکه حملات هوایی نیروهای خارجی هم اکنون نیز به صورت مکرر در ولسوالی‌های آبکمری، جوند و بالامرغاب صورت می‌گیرد، تصریح کرد: حملات هوایی باید در بادغیس ادامه داشته باشد زیرا که قوه جنگی طالبان را از آنان می‌گیرد.

فیض محمد میرزازاده، معاون والی بادغیس گفته در پی این حملات روحیه جنگی گروه طالبان کاملا تضعیف شده و در مقابل نیروهای امنیتی توان رویارویی را ندارند.

وی اگر چه در مورد تداوم عملیات هوایی در بخش های مختلف بادغیس چیزی نگفت، اما تاکید کرد این عملیات های نظامی از زمین و هوا به منظور سرکوب مخالفان مسلح دولت همچنان ادامه خواهد داشت.

معاون والی بادغیس نیز تأئید کرده است که در نتیجه انجام عملیاتهای نظامی بخصوص حملات هوایی بر مواضع طالبان که به تازگی در مناطق محل حضور آنان انجام شده، در بهبود اوضاع موثر بوده است.

این مقام محلی بادغیس خاطرنشان کرد: در این اواخر دیده می شود که شمار زیادی از افراد تفنگدار مخالف دولت در ولسوالی های مختلف بادغیس تمایل زیادی برای پیوستن به برنامه صلح دارند و باید از این فرصت به منظور تامین امنیت و ادغام نیروهای طالبان به روند صلح اقداماتی صورت گیرد.

در سال جاری ولسوالی‌های بالامرغاب، آبکمری، مقر و قادس شاهد شدید ترین نبردها میان نیروهای دولتی و افراد مسلح مخالف دولت بوده است که دها تن از طرفین این زدو خوردهای مسلحانه در این رویداد ها کشته و زخمی شدند.

از ولایت غور در غرب افغانستان نیز گزارش ها حاکی از پاکسازی روستاهایی از وجود طالبان مسلح می باشد.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به رادیودری گفت: سلسله پاکسازی روستاها و مراکز ولسوالی ها از حضور تفنگداران مخالف دولت هم چنان ادامه دارد و نیروهای دولتی موفق شدند در این عملیاتها  مناطق غرب فیروزکوه ا از حضور طالبان مسلح پاکسازی کنند.

خطیبی با بیان اینکه دراین عملیات نیروهای دولتی پیش روی های چشمگیری داشته اند، اظهار داشت: شهروندان غوری مطمئن باشند که نیروهای دولتی مناطقی که احتمالا طالبان در انجاها حضور داشته باشند را بازپس گرفته و امنیت را دراین محل ها تامین میکنند.

این مقام دولتی از ادامه این عملیات پاکسازی در مناطق «الله یار، بره‌خانه» و مناطق اطراف آن خبر داده گفت: برعلاوه انجام حملات نظامی دولت تلاش دارد با پخش اطلاعیه ها و خبرنامه هایی مخالفان مسلح دولت را به روند صلح دعوت کند.

عملیات پاکسازی در غرب شهر فیروزکوه از مدت یک هفته به اینسو آغاز شده و تا کنون بیش از 100 روستا از حضور نیروهای مسلح وابسته به گروه طالبان پاکسازی شده است.

گزارش خبرنگار رادیودری:

کلیدواژه