اسد 17, 1398 11:47 Asia/Kabul
  •  تاکنون مکان نشست نمایندگان دولت و طالبان مشخص نشده است

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که تاکنون رأیزنی‌ها درباره مکان برگزاری نشستی‌ که قرار است میان هیئت افغانستان و نمایندگان طالبان برگزار شود، نهایی نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که تاکنون رأیزنی‌ها درباره مکان برگزاری نشستی‌ که قرار است میان هیئت افغانستان و نمایندگان طالبان برگزار شود، نهایی نشده‌است.

«صبغت احمدی»، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که رأیزنی در این باره ادامه دارد.

وی افزود: به‌زودی مکان [نشست] نهایی می‌شود و پس از آن‌که نهایی شد طبیعتأ هردو تیم در همان کشوری که مکان مشخص می‌شود ملاقات می‌کنند و گفت‌وگوها بر روی صلح افغانستان ادامه پیدا می‌کند.

احمدی ادامه داد: موردی که بر روی آن می‌خواهیم تأکید کنیم این است که کماکان دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر حفظ دستاوردهای اخیر تأکید می‌کند و این دستاورها برای ما خط قرمز است.

پیش از این، گفته شده بود که این نشست در اوسلو برگزار خواهد شد.

در همین حال، منابع آگاه از گفت‌وگوهای صلح می‌گویند که ملابرادر با چند تن از اعضای دیگر طالبان از قطر به ازبکستان رفته‌اند و احتمال دارد که نشستی دربارۀ صلح افغانستان در سمرقند برگزار شود.

همزمان با این، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که در دوحه بود، به هند رفته‌است.

حکومت افغانستان می‌گوید که برای شرکت در نشست میان افغان‌ها آمادگی دارد و یک هیئت پانزده نفری را نیز شکل داده‌است.

منابع می‌گویند که این نشست، پس از توافق احتمالی طالبان با ایالات متحده برگزار خواهد شد – توافقی‌که هشتمین دور گفت‌وگوها درباره آن نیز در قطر برگزار شده‌است.

گفته می‌شود که در هشتمین دور گفت‌وگوها در قطر، دوطرف در زمینه توافق به‌منظور زمان بندی خروج نیروهای خارجی به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌اند و اکنون گروه‌های کاری آمریکا و طالبان دربارۀ چگونگی عملی شدن توافقنامه صلح رأیزنی می‌کنند.

به نوشته طلوع نیوز، زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در هشتمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان آمریکا و طالبان در قطر یکی از مهم‌ترین بحث‌ها بوده‌است.

کلیدواژه