1000 کشته و زخمی از طالبان در 3 ماه اخیر در فراه‎
(last modified 1398-05-26T07:49:10+00:00 )
اسد 26, 1398 12:19 Asia/Kabul
  • 1000 کشته و زخمی از طالبان در 3 ماه اخیر در فراه‎

مسئولان امنیتی در غرب افغانستان از وارد شدن تلفات سنگینی به مخالفان دولت طی 3 ماه گذشته در ولایت فراه خبر داده و تاکید کردند، گروه های مسلح وابسته به طالبان توان مقابله با نیروهای امنیتی را ندارند.

«محب الله محب» سخنگوی فرماندهی پلیس ولایت فراه در گفت وگو با رادیودری شکست های پی هم تفنگداران وابسته به طالبان در ولسوالی های مختلف این ولایت را در تامین امنیت تاثیر گزار دانست و گفت: در 3 ماه گذشته و در جریان بمباران‌های هوایی و عملیات های نظامی که نیروهای مشترک امنیتی در آن حضور داشتند بیش از 1000 تن از افراد مسلح مخالف دولت کشته و یا زخمی شدند.

این مقام امنیتی فراه با بیان اینکه طالبان مسلح توان رویارویی با سربازان امنیتی را ندارند، تصریح کرد: بیش از 730 تن از اعضای طالبان در این نبردها از پای درآمده و 350 عضو دیگر این گروه در عملیات های زمینی و هوایی زخمی شدند.

این تلفات در ولسوالی‌ها و حومه شهر فراه و در جریان 33 عملیات مشترک و مستقل پولیس بر طالبان وارد شده است.

محب، به انجام 24 عملیات مشترک همراه با سایر ارگان‌های امنیتی و 9 عملیات مستقل نگاهی داشت که طی مدت 90 روز گذشته در بخش های مختلف ولایت فراه راه انداری شده و در نتیجه آن دستکم 183 تن از طالبان در این زدو خوردهای رو در رو کشته شدند و 109 تن دیگر از این افراد جراحت برداشتند.

این مقام امنیتی در ولایت فراه عملیات های نظامی هوایی را در سرکوب مخالفان دولت تاثیر گزار دانست و افزود: در این مدت و بر اثر بمباران مواضع طالبان در ولسوالی های بالابلوک، شیوان، پشت کوه و پشت رود 533 تن از تفنگداران مخالف دولت  کشته و 237 تن دیگر از افراد مسلح مخالف دولت زخمی برجای مانده است.

محب، وضعیت امنیتی در این ولایت پر آشوب غرب افغانستان را هم اکنون رضایت بخش دانست و اظهار داشت: در این نبردها شماری از افراد بلندپایه گروه طالبان نیز کشته شدند.

وی  از انهدام 633 قبضه اسلحه و جنگ افزارهای طالبان و 94 دستگاه خودرو متعلق به این گروه خبر داد و تصریح کرد: در 3 ماه اخیر 16 تن از اعضای گروه طالبان و عضو جاسوس آنان توسط دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ولایت فراه دستگیر شدند.

سخنگوی پلیس فراه با یادآوری اینکه 47 تن به ظن دست داشتن در انجام جرایم مختلف توسط کارمندان بخش مبارزه با تروریزم فرماندهی پولیس فراه در این مدت دستگیر شدند، اظهار داشت: نیروهای بخش مبارزه با مواد مخدر نیز موفق شدند27 کیلوگرام انواع مواد مخدر را کشف و 34 تن را به اتهام حمل و یا نگهداری این مقدار مواد مخدر بازداشت کنند.

این  مقام امنیتی فراه در گزارش 3 ماهه فعالیت های امنیتی پلیس این ولایت گفت:  یک انبار وسایط نقلیه سرقتی طالبان نیز در مرکز این ولایت کشف گردیده و این امکانات به مالکان آن بازپس داده شده است.

ولایت فراه در همسایگی جنوبی هرات طی چند سال اخیر به یکی از ناامن ترین مناطق کشور تبدیل شده است.

طالبان مسلح در بخش هایی از این ولایت حضور و فعالیت نظامی گسترده ای دارند و بارها توانستند با حملات مسلحانه بر مواضع نیروهای امنیتی حتی تا دروازه های شهر فراه نزدیک شوند.

هنوز هم گزارش ها حاکی از تسلط افراد طالبان بر شماری از روستاها و ولسوالی های ولایت فراه میباشد که نگرانی نمایندگان مردم در شورای ولایتی را در پی داشته است.

انجام این عملیات های نظامی حالا اندکی از دلهره های شهروندان فراه را کم کرده و امید برای بهبود اوضاع را بیشتر کرده است.

کلیدواژه