اسد 26, 1398 15:02 Asia/Kabul

مسئولان شورای ولایتی فراه با ابراز نگرانی از وخیم تر شدن اوضاع امنیتی در این ولایت هشدار داده اند بیش از 90 درصد از فراه در تصرف نیروهای مسلح مخالف دولت است.

« شاه محمود نعیمی» رییس شورای ولایتی فراه در گفت و گو با خبرنگار رادیودری حضور و فعالیت نظامی طالبان را در شماری از ولسوالی ها و روستاهای این ولایت تایید کرد و گفت: افراد وابسته به گروه طالبان نسبت به نیروهای دولتی از توان بیشتر نظامی برخوردارند و مناطق بیشتری در تصرف آنان است.

ولایت فراه در غرب افغانستان میزان بالایی از ناامنی ها، حضورنظامی طالبان، بمباران هوایی، عملیاتهای نظامی، و نابودی خانه ها و زمین های کشاورزی را طی چند سال گذشته در خود شاهد بوده است.

این برای بار نخست است که یک نماینده مردم فراه در شورای ولایتی از نفوذ 90 درصدی طالبان در بخش های مختلف این ولایت خبر داده و تاکید کرده است که دولت افغانستان برای بازپسگیری این مناطق ناتوان است.

رئیس شورای ولایتی فراه افزایش نیرو و تجهیزات نظامی، عملیات های هوایی و تحکیم کمربندهای امنیتی شهر فراه را تنها راه حل برای جلوگیری از پیش روی های طالبان به سمت شهر دانست و گفت: منسوبان دولتی در این ولایت برنامه منظمی برای تحکیم امنیت ندارند.

این عضو شورای ولایتی از شاهراه 517 که ولایت پهناور فراه را به جاده هرات-قندهار وصل میکند به عنوان نا امن ترین بزرگراه یاد کرد و گفت: سالهاست که اختیار و کنترل این مسیر از دست دولت افغانستان خارج شده و این طالبان هستند که بر این مسیر حکمروایی میکنند.

نعیمی عملیات های هوایی و بمباران مواضع طالبان در این مسیر و سایر مناطق در فراه را نتیجه بخش دانسته و تاکید کرد: تنها راه سرکوب مخالفان دولت هدف قرار دادن آنان از هوا و پیش روی نیروهای مشترک امنیتی از زمین است.

در همین حال مسئولان امنیتی در ولایت فراه اما با این گفته ها موافق نیستند.

محب‌الله محب، سخنگوی پلیس فراه به رادیودری گفت: نیروهای امنیتی هرآنچه در توان دارند برای سرکوب مخالفان دولت و بهبود اوضاع امنیتی به کار بستند و طی ماه های اخیر صدها تن از اعضای گروه طالبان در نبردهای جاری دراین ولایت کشته و یا زخمی شدند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

 

کلیدواژه