اسد 28, 1398 13:03 Asia/Kabul
  • واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان سفیر پاکستان در آمریکا

وزارت خارجه افغانستان اظهارات «اسد مجید خان» سفیر پاکستان در واشنگتن مبنی بر تاثیر گذاری موضوع منطقه کشمیر بر روند صلح افغانستان را غیر مسئولانه دانست.

به گزارش رادیو دری، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه افغانستان روز دوشنبه  در بیانیه ای اعلام کرد: هرگونه ربط دادن مسائل کشمیر به روند صلح افغانستان نشانگر سوءنیت درباره روند صلح این کشور است.
وزارت خارجه افغانستان با تاکید بر حسن همجواری و حل چالش های منطقه ای از راه های گفتگو ، صداقت پاکستان در عمل به تعهداتش برای کمک به روند صلح افغانستان را خواستار شد.

چندی قبل حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان نیز از پاکستان خواسته بود روند صلح افغانستان را به مسائل کشمیر ربط ندهد.

تنش بین پاکستان و هند اخیر بر سر مسله کشمیر تشدید شده است .

اخیرا با لغو اختیارات ویژه ( خودمختاری)منطقه کشمیر تحت کنترل هند از سوی پارلمان (لوک سابا )این کشور، شرایط برای کشمیری های تحت کنترل هند دشواتر و زمینه برای مهاجرت هندوها به این منطقه و خرید و فروش اراضی کشمیر از سوی آنها فراهم شده است .

تغییر درترکیب جمعیتی منطقه کشمیر تحت کنترل هند مهمترین هدف دولت این کشور  در لغو خود مختاری در این منطقه است .

با این تصمیم دولت هند ضمن فراهم کردن امکان سکونت و خرید و فروش زمین توسط هندوها در منطقه کشمیر، مسلمانان دراین منطقه   بتدریج جایگاه اکثریتی خود را از دست خواهند داد و این موضوع نقش تعیین کنندهای در نتیجه همه پرسی سرنوشت ساکنان کشمیر خواهد داشت .

مردم کشمیر، اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره برگزاری همه پرسی برای تعیین وضعیت کشمیررا خواستار هستند اما دولت هند همواره با این اقدام مخالفت می کند.

کلیدواژه