سنبله 02, 1398 09:05 Asia/Kabul
  • ببرک ارغند، نویسنده افغانستانی درگذشت

ببرک ارغند، از نویسندگان افغانستان که در رشتۀ ادبیات و علوم بشری در کابل و در خبرنگاری تا درجۀ دکترا در بلغارستان تحصیل کرد شب 5 شنبه گذشته در سن 73 سالگی درگذشت.

«ببرک ارغند»، از نویسندگان افغانستان در سن ۷۳ سالگی در هلند درگذشت.

اقوام ارغند می‌گویند که او بدلیل ایست قلبی درگذشت. ببرک ارغند، در رشته ادبیات و علوم انسانی در کابل و در خبرنگاری تا درجه دکترا در بلغارستان تحصیل کرد.

نویسندگان افغانستان، ببرک ارغند را از جدی‌ترین و مهم‌ترین نویسندگان چپی دهه شصت می‌نامند که با اندیشه رئالیسم سوسیالیستی می‌نوشت.

این نویسندگان، می‌گویند که ببرک ارغند دلبستگی به شهرت نداشت و با نوشتن اثرهای زیادی با فروپاشی حکومت پیشین وی نیز در حاشیه ماند.

خلیل رمان، نویسنده در این باره گفت: دهه شصت و روندی‌که در یک حرکت اجتماعی- سیاسی افغانستان آغاز شده بود، عمده‌ترین نویسندگان آن دهه و حتی در زمان حاضر اهل سیاست، نویسندگان، ترجمه کننده و ویراستاران و این چنین شخصیت‌های جامعه، از نگاه حرفه‌ای در یک طیف گسترده به حزب دموکراتیک خلق و حزب وطن ارتباط داشتند.

شماری از نویسندگان افغانستان، می‌گویند که ببرک ارغند با اندیشه رئالیسم سوسیالستی می‌نوشت و به همین علت زمانی‌که حزب دموکراتیک خلق فروپاشید، دیگر هیچ نوشته ارغند مورد تأیید جامعه قرار نگرفت.

منوچهر فرادیس، نویسند گفت: مردم به صورت عموم خاطره‌ها و کتاب‌هایی‌که از وی دارند متعلق به حزب دموکراتیک خلق است ولی این اثر گذاشت روی کارهای بعدی وی که به‌گونه‌ای که اگر او اعلام هم می‌کرد که من دیگر به این آرمان و ایدئولوژی وابسته نیستم.

حسین فخری، نویسندۀ افغانستان که دربارۀ ببرک ارغند نوشته‌هایی دارد، اورا نویسنده‌ای می‌دانند که در اثرهای وی زنده‌گی طبقۀ پایین جامعه بیشتر برجسته شده‌است.

وی گفت: ادبیات داستانی، مرهون نویسندگانی همچون ببرک ارغند است و نبود و درگذشت ایشان یک ضربه سنگین به ادبیات داستانی افغانستان به ویژه به ادبیات مهاجرت تلقی و پنداشته می‌شود.

مرجان، دست الوان، دفترچۀ سرخ، پهلوان مراد، اسپی‌که اصیل نبود، کفتربازان، خانوادۀ ما، سفر پرنده‌گان بی بال، اندوه و راۀ سرخ از اثرهای ببرک ارغند استند. کتاب سه جلدی راه سرخ وی، برندۀ جایزۀ سال همان زمان از سوی حزب دموکراتیک خلق نیز گردیده بود.

کلیدواژه