میزان 12, 1395 08:49 Asia/Kabul
  • مخالفت حزب نجات ملی افغانستان با دادن مصونیت قضایی به حکمتیار

حزب نجات ملی افغانستان با دادن مصونیت قضایی به رهبر حزب اسلامی مخالفت کرد .

«ذبیح الله مجددی» دبیر حزب «نجات ملی افغانستان» و پسر صبغت الله مجددی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی در کابل گفت این حزب با اعطای برخی امتیازها از جمله مصونیت قضایی به «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی در چارچوب توافقنامه صلح این حزب با دولت وحدت ملی، مخالف است.

به گزارش ایرنا ،توافقنامه صلح میان دولت وحدت ملی و حزب اسلامی افغانستان روز پنجشنبه گذشته با حضور مقام های بلندپایه این کشور در کاخ ریاست جمهوری به امضا ی نهائی رسید.

گلبدین حکمتیار و اعضای آن، در چارچوب این توافقنامه از امتیازاتی نظیر مصونیت قضائی و دریافت تسهیلات برای فعالیت های مسالمت آمیز برخوردار شده است.

دبیر حزب «نجات ملی افغانستان» افزود مصونیت قضایی حکمتیار، ظلم در حق افرادی است که در جنگ های دهه 70 خورشیدی در این کشور بسیاری از اعضای خانواده خود را از دست داده اند.

مجددی ، امضای توافقنامه صلح با گلبدین حکمتیار را در پایان یافتن جنگ و درگیری در افغانستان بی تاثیر خواند و گفت که وی هم اکنون فاقد قدرت نظامی و سیاسی است.

پیش از این نیز شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان با اعطای مصونیت قضایی به گلبدین حکمتیار، مخالفت کرده بودند و کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از گلبدین حکمتیار خواسته بود که از مردم این کشور به علت جنگ ها و کشتار مردم عذرخواهی کند.

رسانه های افغان از حکمتیار که بیش از 40 سال از عمر خود را در جنگ سپری کرده به عنوان «جنگ سالار افغان» نام می برند و برخی از آنها رهبر حزب اسلامی را فاقد ثبات سیاسی دانسته اند.

 

 

 

 

کلیدواژه