سنبله 07, 1398 10:19 Asia/Kabul
  • جشنواره جهانی فیلم زنان در هرات آغاز شد

نمایش 48 فیلم برگزیده شده برای رقابت در جشنواره جهانی فیلم زنان - هرات، هم‌اکنون در 4 ولایت افغانستان جریان دارند و همزمان داوران این جشنواره این فیلم‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایش 48 فیلم برگزیده شده برای رقابت در جشنواره جهانی فیلم زنان - هرات، هم‌اکنون در 4 ولایت افغانستان جریان دارند و همزمان داوران این جشنواره این فیلم‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این فیلم‌ها در مکان‌های از پیش تعیین شده در کابل، هرات، ننگرهار و بامیان در حال نمایش هستند.

فیلم در جستجوی فریده که کار مشترک هلند و ایران است، یکی از 48 فیلمی است که در جشنوارۀ جهانی فیلم زنان - هرات برای رقابت برگزیده شده‌است. این فیلم برگزیده جشنواره اسکار در سال ۲۰۲۰ نیز است.

این فیلم، روز چهارشنبه، ۶ سنبله در دانشگاه کابل به نمایش گذاشته شد. کسانی‌که برای تماشای این فیلم آمده بودند، از برگزاری جشنواره جهانی فیلم زنان – هرات استقبال می‌کنند.

مریم کاکر، یکی از این تماشاگران گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ها می‌توانند تصویر امیدوارکننده‌ای را برای جهانیان به نمایش بگذارد، به ویژه برای زنان و زنان کشور.

آزاده موسوی، کارگردان این فیلم نیز به کابل آمده‌است. آزاده که نخستین بار به کابل آمده‌است، جشنوارۀ جهانی فیلم زنان هرات را می‌ستاید و باور دارد که این سفرش سبب شده‌است که مردم افغانستان و افغانستان را بشناسد.

وی در این باره گفت: «حس‌ام پیش از آمدن و اکنون کاملأ متفاوت است. شاید من هم حس می‌کردم که افغانستان فضای ناامنی باشد و من دارم ریسک می‌کنم که به این کشور سفر می‌کنم.»

پنجمین جشنوارۀ جهانی فیلم زنان – هرات، روز دوشنبه آغاز شد. در سومین روز این جشنواره، گفتمانی تحت عنوان «تاثیر سینما بر روان جامعه» نیز برگزار شد.

رخشان بنی اعتماد، فیلم‌ساز ایرانی در این باره گفت: «تأثیر سینما بر جامعه می‌تواند همچون ریخته شدن قطره‌های آب روی تخته سنگ بزرگ باشد. یعنی به مرور ولی عمیق می‌تواند تخته سنگ را دگرگون بکند.»

به نوشته روزنامه 8 صبح، آلبا ساتورا، فیلم ساز آسپانیایی نیز افزود: «صنعت سینما بازتاب دهنده یک جامعه است. ما در جامعه‌هایی زندگی می‌کنیم که با ذهنیت‌های گوناگونی همراه است. بنابراین در سینما نیز ذهنیت‌های گوناگون بازتاب داده می‌شود.»

48 فیلمی که برای رقابت در پنجمین دور جشنواره برگزیده شده‌اند، از میان دوصد فیلم فرستاده شده به این جشنواره هستند. این جشنواره در پی ایجاد گفت‌وگویی جدی میان نخبگان و چهره‌های فرهنگی در ارتباط به مسایل مربوط به حقوق فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان است.

کلیدواژه