سنبله 11, 1398 17:07 Asia/Kabul
  • احتمال جایگزینی ارتش آمریکا با شبه‌نظامیان در افغانستان

یک روزنامه آمریکایی نوشت، مقام‌های ارشد کاخ سفید به دنبال طرح جایگزینی ارتش آمریکا با شبه‌نظامیان تحت فرماندهی سیا در افغانستان هستند.

روزنامه "نیویورک‌تایمز" روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت؛ بر اساس این طرح، شبه نظامیانی که سال‌هاست تحت نظارت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان فعالیت می‌کنند، به بهانه مقابله با القاعده و داعش، نقش پررنگ‌تری می‌یابند و جایگزین نظامیان ارتش آمریکا می‌شوند.

با وجود حمایت مقام‌های عالی‌رتبه کاخ سفید از این طرح، نیویورک‌تایمز نوشته است که «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا و همچنین فرماندهان ارشد ارتش آمریکا با این طرح مخالفند.

نیویورک‌تایمز افزود، اختلاف نظر در مورد این طرح نشانگر شکافی است که میان حامیان خروج از افغانستان و ادامه حضور در این کشور، در دولت آمریکا وجود دارد.

در همین حال، گروه طالبان به صراحت عنوان کرده که میان نیروهای نظامی آمریکایی و افسران سیا تفاوت چندانی قائل نیست. 

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش بردند اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.

مقامات و مردم افغانستان بارها از ادامه حضور نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا در آن کشور انتقاد کرده و خروج آمریکایی ها را از افغانستان خواستار هستند.

کلیدواژه