سنبله 16, 1398 16:46 Asia/Kabul

مسئولان محلی در ولایت فراه در غرب افغانستان تایید کرده اند که طالبان مسلح کنترل ولسوالی (انار دره) را در دست گرفته و نیروهای امنیتی مجبور به عقب نشینی شدند.

مدت هااست که بخش های مختلف ولایت فراه دستخوش ناامنی هااست و مردم این منطقه از کشور شاهد حضور گسترده مخالفان تفنگدار دولت میباشد.

این ولسوالی که در غرب ولایت فراه موقعیت دارد هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است و بیشتر از یک ماه است که در محاصره افراد وابسته به گروه طالبان قرار دارد.

طالبان مسلح سرانجام ظهر امروز حمله وسیعی را علیه مواضع نیروهای دولتی در ولسوالی اناردره آغاز کردند و حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر امروز موفق شدند به مرکز این ولسوالی وارد شوند.

محب الله محب سخنگوی پلیس ولایت فراه در گفت وگو با رادیودری بار دیگر کمبود نیرو و تجهیزات نظامی در این ولسوالی را متذکر شدو گفت: به همین دلیل نیروهای امنیتی نتوانستند در برابر حمله طالبان مقاومت کنند و مجبور شدند این ولسوالی را واگذار کنند.

این مقام امنیتی در ولایت فراه با بیان اینکه این عقب نشینی به منظور تجدید قوا و راه اندازی عملیات پاکسازی در انادره صورت گرفته است، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۴۰۰ تن از نیروهای امنیتی و دفاعی در مرکز ولایت فراه آماده اعزام به مناطق تحت تصرف طالبان هستند.

محب هم چنان گفت: بخش های مختلفی از ولسوالی اناردره در کنترل نیروهای مسلح مخالف دولت میباشد و میطلبد تا برای بازپس گیری این مناطق و پاکسازی این محل ها نیرو و تجهیزات بیشتر نظامی به این ولسوالی فرستاده شود.

سخنگوی پلیس ولایت فراه هم چنان گفت: جنگنده های نیروهای خارجی شب گذشته  اهدافی را در ولسوالی اناردره مورد حمله هوایی قرار دادند که در نتیجه آن شماری از افراد وابسته به گروه طالبان کشته و زخمی شدند.

اگرچه این مقام امنیتی ولایت فراه از آغاز قریب الوقوع یک عملیات گسترده به منظور سرکوب طالبان خبر داد، اما شهروندان این ولایت به شدت سراسیمه شده و از افزایش تهدیدات امنیتی نگران هستند.

نمایندگان مردم فراه در شورای ولایتی نیز هشدار میدهند که اگر به وضع نابسامان ولایت فراه توجه اساسی صورت نگیرد، طی روزهای آینده شاهد سقوط پی در پی ولسوالی ها و حتی مرکز شهر فراه خواهند بود

شاه محمود نعیمی سرپرست شورای ولایتی فراه از پیش روی طالبان حتی تا ۱۰۰ متری دفتر کار والی این ولایت ابراز نگرانی کرده تاکید کرد: طالبان بیشتر از ۹۰ درصد ولایت فراه را در تصرفشان دارند و هرگاهی اگر اقدام کنند مناطق بیشتری را از دسترس دولت افغانستان خارج میکنند.

وی نیز کمبود نیرو و تجهیزات نظامی، عدم مدیریت درست امنیتی، ضعف دستگاه های اطلاعاتی و استخباراتی را دلایل قدرتمندتر شدن نیروهای مخالف دولت عنوان کرد و هشدار داد: این بی برنامه گیها زندگی مردم فراه را فلج کرده و آنان را مجبور کرده است خانه هایشان را ترک کنند و به دلیل حفظ جان شان به ولایت های هرات و نیمروز آواره شوند.

این گفته ها در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته طالبان موفق شدند به مرکز شهر فراه نفوذ کنند و حتی مرکز جلب و جذب نیروهای ارتش را برای ساعاتی در اختیارشان داشته باشند.

مسئولان محلی ولایت فراه کشته شدن بیش از ۹۰ تن از افراد وابسته به گروه طالبان طی روز گذشته و امروز را ضربات جبران ناپذیری بر گروه طالبان دانسته و تاکید کرده اند: این نیروهای امنیتی هستند که پیروز میدان خواهند شد.

اما آنگونه که دیده میشود دایره حضور و فعالیت نیروهای دولتی در این ولایت پهناور غربی افغانستان روز تا روز تنگ تر میشود.

 

کلیدواژه