سنبله 18, 1398 08:33 Asia/Kabul
  • ظریف: اشغالگران شکست را بپذیرند و افغانستان را ترک کنند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب با هشدار درباره سوءاستفاده بیگانگان از اوضاع کنونی افغانستان، خواستار خروج هرچه زودتر اشغالگران شکست‌خورده از خاک این کشور شد.

به گزارش ایرنا، "محمد جواد ظریف" از وضعیت جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: از نظر ایران تجاوزگران و اشغالگران باید شکست را بپذیرند و هر چه سریعتر افغانستان را ترک کنند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از همه طرف‌های درگیر در افغانستان خواست خویشتنداری پیشه کنند و از برادر کشی دست برداشته و تارسیدن به یک توافق آتش بس دائم و آشتی ملی از ریختن خون بیگناهان و افراد غیر نظامی  بطور جدی خودداری کنند.

ظریف تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به حاکمیت افغانستان و تاکید بر ضرورت مالکیت و هدایت هر روند صلح توسط آحاد مردم افغانستان، آمادگی دارد در یک ابتکار منطقه ای در کنار همسایگان، دولت و همه گروه‌های افغانستانی در جهت جلوگیری از ریخته شدن خون بیگناهان و برای تسهیل در نیل به یک توافق پایدار با همه طرف های درگیر در افغانستان مشورت و مذاکره نماید و از هیچ کوشش صادقانه و بیطرفانه ای در این راستا دریغ نخواهد نکرد.

مناطق مختلف افغانستان در ماه های اخیر شاهد افزایش حملات و انفجارهای تروریستی بوده است.

افزایش ناامنی و فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان درحالی است که آمریکا و متحدانش از سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان در این کشور حضور دارند.

بر اساس اعلام مقامات کابل، حضور آمریکایی ها  و متحدانشان در افغانستان  تنها موجب افزایش ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در این کشور شده است.

کلیدواژه