سنبله 20, 1398 09:09 Asia/Kabul
  • خروج همه نیروهای خارجی؛ خواست مردم افغانستان

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، گفت: خروج مسئولانه و در محدوده زمانی مشخصِ همه نیروهای خارجی، خواست مردم افغانستان است.

«مجید تخت روانچی» روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع صلح و امنیت در افغانستان برگزار شد، افزود: پس از حدود 2 دهه حمله آمریکا به افغانستان، به طور کامل مشخص است که ایالات متحده چاره‌ای جز ترک افغانستان ندارد و هر چه زودتر انجام شود، بهتر است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه می‌تواند نهادهای دموکراتیک افغانستان را تقویت کند، افزود: ایران از همه احزاب و گروه‌های سیاسی افغانستان و همچنین همه افغان‌های واجد شرایط رای دادن می‌خواهد تا به طور فعال در انتخابات شرکت کنند، زیرا این امر برای بهبود شرایط امنیتی و اجتماعی- اقتصادی افغانستان ضروری است.

تخت روانچی تاکید کرد: هیچ کشوری حق ندارد برای آینده افغانستان تصمیم بگیرد و هرگونه مذاکره صلح در غیاب دولت افغانستان و جناح‌های سیاسی این کشور یا به شکلی یکجانبه ، اختصاصی و غیر شفاف، محکوم به شکست است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در یک ابتکار عمل منطقه‌ای به همراه کشورهای همسایه و همچنین دولت افغانستان و همه گروه‌ها، به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر و تسهیل نتیجه گیری از توافق پایدار، رایزنی و مذاکره کند.

کلیدواژه