میزان 07, 1398 09:05 Asia/Kabul
  • برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

« اسدالله خالد » سرپرست وزارت دفاع و « مسعود اندرابی » وزیر امور داخلی افغانستان در نشست خبری مشترک برگزاری چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را از نظر تامین امنیت موفقیت آمیز خواندند .

به گزارش ایرنا، « اسدالله خالد» پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نشست خبری در کابل گفت: روز شنبه هیچ رویداد مهمی که قابل نگرانی باشد دراین کشور رخ ندادوانتخابات ریاست‌ جمهوری موفقیت آمیز برگزار شد.

سرپرست وزارت  دفاع افغانستان افزود، حمله‌های گروه طالبان به مراتب نسبت به انتخابات‌های گذشته کمتر بود و نیروهای امنیتی توانستند طرح‌های حمله‌های این گروه را خنثی کنند.

مسعود اندرابی، وزیر امور داخلی افغانستان نیز گفت: طالبان امروز ۶۸ حمله را بر مراکز رأی‌ گیری  در سراسر کشور انجام دادند، اما موفق نبودند.

«حواعلم نورستانی» رییس کمیسیون انتخابات افغانستان هم از پایان موفقیت آمیز روند چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر این کشور خبر داد و این رای گیری را موفق ترین انتخابات طی ۱۸ سال گذشته خواند.

براساس بیانیه امنیت ملی افغانستان، نیروهای امنیتی با اجرای چندین عملیات درکابل وسایر ولایات افغانستان بیش از 34  عضو طالبان را را کشتند ومانع حملات آنها در روز انتخابات شدند.

براساس نتایج غیررسمی شمارش آرای چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در برخی از شهرها و ولایات افغانستان  که در شبک های اجتماعی منتشر شده است "عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و « محمد اشرف غنی»  رئیس جمهوری فعلی  پیشتاز این انتخابات  هستند .

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است که نتایج این دوره از انتخابات حدود سه هفته دیگر اعلام خواهد شد.

نه میلیون وششصد هزارنفر برای شرکت درانتخابات روز شنبه ریاست جمهوری افغانستان نام نویسی کرده بودند که تاکنون به صورت دقیق میزان مشارکت مردم مشخص نیست.

چهارهزار وپانصد مرکز رای گیری نیزدرسراسر افغانستان فعال بود .

72 هزار  نظامی افغان مسئولیت امنیت انتخابات ریاست جمهوری را برعهده داشتند و نزدیک به 140 هزار ناظر داخلی و خارجی براین انتخابات نظارت کردند.

در این میان «محمدرضا بهرامی» سفیر ایران در افغانستان در بازدید از یک حوزه‌ انتخاباتی شهر کابل،مشارکت گسترده مردم این کشور در انتخابات را تضمین کننده ساختار نظام سیاسی افغانستان دانست.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه ای  برگزاری موفقیت آمیز چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان را به مردم و دولت این کشور تبریک گفت واعلام کرد،  ملت افغانستان مستحق ستایش هستند زیرا آنان به رغم دشواری‌های و چالش‌ها تصمیم قاطعی برای حمایت از تداوم نظام دموکراتیک در این کشور گرفتند.

در این بیانیه آمده است: پاکستان اطمینان دارد دولت آتی افغانستان که با آرای شفاف و فراگیر مردم این کشور انتخاب می‌شود، فرآیند صلح را پیش ببرد زیرا پایان جنگ ۱۸ ساله در افغانستان براساس ایده و خواسته‌های مردم و دولت این کشور ضروری است.

وزارت امور خارجه پاکستان در این بیانیه تاکید کرد افغانستان امن و باثبات به سود پایداری صلح و ثبات در منطقه است.

کلیدواژه