میزان 09, 1398 10:38 Asia/Kabul
  •  ادعای نامزدهای انتخاباتی افغانستان مبنی بر پیروزی در انتخابات

در حالی که ۱۹ روز تا اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقیمانده است، شماری از نامزدها خود را پیروز انتخابات اعلام کردند.

 دو روز پس از پایان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، تیم‌های انتخاباتی «محمد اشرف غنی»، «عبدالله عبدالله»، «گلبدین حکمتیار» و «حکیم تورسن» مدعی پیروزی در انتخابات شده و گفتند انتخابات به دور دوم کشیده نمی شود .

«امرالله صالح» معاون اول تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی گفت: براساس آماری که این تیم دریافت کرده بین 60 تا 70 درصد مردم به تیم دولت‌ساز رأی داده‌اند و این تیم پیروز انتخابات است.

عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» نیز در کنفراسی خبری گفت: این تیم با اختلاف از دیگر نامزدها آرای بیشتری را کسب کرده و این تیم دولت آینده افغانستان را تشکیل خواهد داد.

گلبدین حکمتیار رئیس  حزب اسلامی افغانستان نیز مدعی شده بطور یقین پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.از سوی دیگر «تورسن»  نیز به رسانه‌ها گفته است، رئیس‌جمهور آینده افغانستان است.

ادعای تیم های انتخاباتی شماری ازنامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درباره پیروزی دراین دوره از انتخابات در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات همزمان با پایان رای گیری ،ازهمه نامزدهای انتخابات خواسته بود تا قبل از اعلام نتایج درباره نتایج پیش داوری نکنند.

اقدام برخی تیم های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در طرح ادعای پیروزی خود در انتخابات در حالی است که این مسئله می تواند پیامدهای ناخوشایند سیاسی،اجتماعی و امنیتی در این کشور بدنبال داشته باشد.

نخستین پیامد ادعای پیروزی درچهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی برخی نامزدهای انتخابات،در صورتی که نتایج واقعی شمارش آرا بر خلاف انتظارات  آنان باشد،برداشت نادرست هواداران آنان از بروز تقلب در روند برگزاری انتخابات و اخذ رای از واجدان شرایط است که می تواند به شکل گیری اعتراض های خیابانی منجر شود.

در شرایطی که در حال حاضرچهار تیم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به طور همزمان خود را پیروز انتخابات معرفی کرده اند،این نگرانی وجود دارد که با اعلام نتایج و مشخص شدن فرد پیروز،درگیری هایی بین هواداران نامزد های شکست خورده با طرفداران تیم انتخاباتی پیروز به وجود آید که می تواند این تنش ها مرگبار نیز باشد.

عدم پذیرش نتایج انتخابات پس از شمارش آرا و تحصن و اعتراض های خیابانی طرفداران تیم های بازنده انتخابات می تواند علاوه بر بروز شکاف و تنش سیاسی در افغانستان،به ناامنی های تازه ای در این کشور دامن بزند که مسیر را برای رئیس جمهوری منتخب برای اعمال حاکمیت و مدیریت امور کشور بسیار دشوارخواهد کرد.

با توجه به آنکه در انتخابات گذشته افغانستان ادعای دو رقیب راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در مورد پیروزی در انتخابات پیش از اعلام نتایج که به تنش های سیاسی و اجتماعی گسترده ای در این کشور منجر شود از نامزدهای انتخابات که از شخصیت های با تجربه در عرصه سیاست ورزی در افغانستان محسوب می شوند انتظار می رود با خودداری از پیش داوری درباره نتایج انتخابات، از تحریک هواداران خود اجتناب کرده و راه را برای بروز چالش های تازه سیاسی،اجتماعی و امنیتی هموار نکنند.

چنانچه طرح ادعاها توسط برخی تیم های انتخاباتی درباره پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان متوقف نشود، جامعه این کشور که دارای اقوام مختلف است می تواند با تحریکات قومی - سیاسی وارد بجران تازه ای شود.

بنابراین، رهبران تیم های انتخاباتی می توانند با در نظر گرفتن مصالح و منافع عمومی در افغانستان برغم طرح ادعا درخصوص پیروزی در انتخابات، با صدور بیانیه جدید خود ضمن توقف تداوم این گونه پیش داوری ها بر التزام خود درباره  انتظار تا زمان اعلام نتایج قطعی و پذیرش آن تاکید کنند.                           

کلیدواژه