کشته شدن ۳ فرمانده مهم طالبان در بمباران نیروهای خارجی در فراه
(last modified 1398-07-20T09:41:08+00:00 )
میزان 20, 1398 14:11 Asia/Kabul
  • کشته شدن ۳ فرمانده مهم طالبان در بمباران نیروهای خارجی در فراه

مقام های امنیتی در ولایت فراه در غرب افغانستان از کشته و زخمی شدن شماری از فرماندهان ارشد نظامی طالبان در حمله هوایی نیروهای خارجی خبر داده و تاکید کرده اند: کشته شدن این افراد در بهبود وضع امنیتی و کاهش حملات مسلحانه علیه دولت نتیجه بخش خواهد بود.

محب الله محب سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فراه در گفت و گو با رایودری هم چنان تایید کرد که در این حمله هوایی که بر اثر اطلاعا دقیق اداره امنیت ملی صورت گرفته است یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر نیز بقتل رسیده است.

محب با اشاره بر اینکه موتر حامل این افراد در ولسوالی بالابلوک مورد حمله هوایی نیروهای خارجی قرار گرفت، تصریح کرد، محل دقیق این حمله روستای “دولت آباد” بوده است.

بنا به گفته این مقام امنیتی سرنشینان این موتر “حاجی حمید” ولسوال طالبان برای خاک سفید،شاه ولی جان” قاچاقچی حرفه‌ای مواد مخدر و “مولوی قیوم آغا” یک فرمانده کلیدی طالبان فراه بودند که همگی از پای درآمدند.

این حمله هوایی و بنا به گفته مسئولان محلی فراه ،کشته شدن رهبران طالبان و فرماندهان آنان در این ولایت،  در حالیست که اخیرا دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از وارد شدن تلفات سنگین بر افراد غیرنظامی در ولایت فراه براثر بمباران نیروهای خارجی اظهار نگرانی کرده است.

با این حال سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت فراه در برابر این اظهار نظر یوناما واکنش نشان داده و تاکید کرده است، حملات هوایی موثرترین حمله بر طالبان و قاچاقچیان مواد مخدر در ولایت فراه بوده است.

محب الله محب تصریح کرد، افراد وابسته به گروه طالبان در این اواخر مشکلات و ناامنی های فراوانی را هم برای مردم و هم برای دولت بوجود آورده بودند که همین حملات مشخص هوایی توانسته آنان را زمینگیر کند و تلفات و خساراتی را بر آنان وارد نماید.

سخنگوی قوماندان امنیه ولایت فراه با بیان اینکه طالبان مسلح پایبند هیچ قانون و مقراراتی نیستند، اظهارداشت، بیشترین تلفاتی که بر افراد غیرنظامی در فراه وارد شده توسط  افراد این گروه بوده و بر اثر مین گذاری ها و حملات راکتی صورت گرفته است.

در عین حال شاه محمود نعیمی، سرپست شورای ولایتی فراه به رادیودری گفت، نمیشود از وارد شدن تلفات به غیرنظامیان چشم پوشی کرد اما این تلفات به این پیمانه که دفتر یوناما ابراز نگرانی کرده نبوده است.

نعیمی طالبان را عامل وارد شدن تلفات و خساراتی به افراد غیرنظامی میداند و تاکید  دارد،غیرنظامیان در ولایت فراه توسط طالبان به عنوان سپر دفاعی استفاده میشوند و مراکز و محل های مسکونی نیز توسط این گروه به عنوان سنگر استفاده شده است.

وی از طرف های درگیر جنگ خواست تا در نبردهایشان جان و مال افراد غیرنظامی را حفاظت کنند و سعی نمایند بر آنان آسیبی وارد نشود.

این گفته ها درحالی مطرح میشود که طی یک دهه گذشته تاکنون شهروندان غرب افغانستان به دلیل وارد شدن تلفات به غیرنظامیان درنبردهای جاری ، چه توسط نیروهای مشترک امنیتی و چه گروه طالبان بارها راهپیمایی های اعتراضی برپا کرده و از رهبران  دولت وحدت ملی خواسته بودند برای پایان این نابسامانی ها و قربانی شدن افراد غیرنظامی کاری انجام بدهند.

آنگونه که دفتر معاونت بین المللی سازمان ملل متحد اعلام کرده است زد و خوردهای مسلحانه بین گروه طالبان، نیروهای امنیتی و سربازان خارجی هم چنان از افراد غیرنظامی قربانی میگیرد.

کلیدواژه