سرطان 31, 1395 14:42 Asia/Kabul
  • درخواست دولت افغانستان از مهاجرین

وزیر امور مهاجرین افغانستان تاکید کرد، هرگونه بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان باید داوطلبانه و همراه با عزت و احترام باشد و کسی نباید آنان را وادار به بازگشت کند.

 وزیر امور مهاجرین افغانستان از تمامی مهاجران افغان در سراسر جهان خواست به این کشور بازگردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'سید محمد حسین عالمی بلخی' که برای شرکت در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان وکمیساریای عالی سازمان ملل درامور آوارگان به اسلام آباد سفرکرده است،شب گذشته (چهارشنبه) به همراه 'عبدالقادر بلوچ' وزیر امور مناطق مرزی پاکستان و نماینده کمیساریای عالی امور پناهندگان افغانستان در اسلام آباد در جمع حدود 500 نفر از بزرگان و ریش سفیدان مهاجرین افغان از شهرها و ایالت های مختلف پاکستان حضور یافت.

عالمی بلخی در این نشست ضمن ارائه پیشنهاد بازگشت مهاجرین به کشور،تاکید کرد، هرگونه بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان باید داوطلبانه و همراه با عزت و احترام باشد و کسی نباید آنان را وادار به بازگشت کند.

عالمی بلخی همچنین از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان خواست که امکان تمدید کارت مهاجرت یک و نیم میلیون افغان در پاکستان را فراهم کند.

وی گفت، حضور مهاجرین در کشور خود باعث تقویت امنیت و صلح و اقتصاد افغانستان خواهد شد و به گفته محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور، پیکره افغانستان بدون بازگشت مهاجرین، ناقص است.

این وزیر افغان گفت: بازگشت مهاجرین به افغانستان، باری برای کشور نیست بلکه کمک به وضعیت افغانستان است.

وی اعلام کرد که دولت افغانستان به هر خانواده مهاجر که به کشور بازگردد، یک قطعه زمین می دهد.

عالمی بلخی همچنین متعهد شد،کمک مالی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان به مهاجرینی که به افغانستان بازگردند، دو برابر افزایش پیدا می کند.

کلیدواژه