میزان 23, 1398 12:23 Asia/Kabul
  • ناتو از شروع دوباره مذاکرات آمریکا و طالبان استقبال می‌کند

دبیرکل ناتو گفت: رفتار طالبان نشان دهنده عدم تعهد این گروه به صلح پایدار است و ثابت می‌کند که لازم است در هرنوع توافق صلح، تضمین‌های معتبری از آنها گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: اگر مذاکرات صلح افغانستان از سرگرفته شود، این سازمان از آن استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: رفتار طالبان نشان دهنده "عدم تعهد این گروه به صلح پایدار است و ثابت می‌کند که لازم است در هرنوع توافق صلح، تضمین‌های معتبری از آنها گرفته شود."

دبیرکل ناتو از طالبان خواسته است در صورت شروع مذاکرات از خود نرمش نشان داده و حاضر شوند از برخی خواسته‌ها و شرایطشان بگذرند.

استولتنبرگ که روز گذشته در نشست رهبران ناتو در "نشست نمایندگان کشورهای عضو و شرکای این سازمان" در لندن صحبت می‌کرد، یکبار دیگر بر تعهد این سازمان به حمایت از افغانستان تأکید کرد.

وی گفت: گروه طالبان به جای تلاش برای "ختم خشونت‌ها" در افغانستان، به آن "دامن می‌زنند."

دبیرکل ناتو تاکید کرد که مذاکرات صلح افغانستان حمایت کرده و افزود: "ما از شروع دوباره این گفتگوها استقبال خواهیم کرد. اما طالبان باید علاقه‌مندی و تمایل به سازش واقعی در پشت میز مذاکرات ازخود نشان دهند. متاسفانه آنچه ما شاهدش هستیم این است که طالبان به جای پایان دادن به خشونت‌ها، به آن دامن می‌زنند."

وی در این نشست به حمایت این سازمان از افغانستان تاکید کرد و گفت که اجازه نمی‌دهد این کشور بار دیگر به پناهگاه امنی برای "تروریستان" بین‌المللی تبدیل شود.

دبیرکل ناتو گفت که این سازمان به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد تا آنان بتوانند با "تروریسم" بین‌المللی مبارزه کنند و شرایط لازم را برای برقراری صلحی پایدار در کشورشان بوجود آورند.

مذاکرات میان آمریکا و طالبان به مرحله حساس رسیده و قرار بود که بعد از حدود ۹ ماه و ده دور مذاکره توافق‌نامه آمریکا و طالبان امضاء شود اما آقای ترامپ یکباره آنرا لغو کرد و گفته که گفتگو با طالبان مرده است.

کلیدواژه