جدی 06, 1400 17:02 Asia/Kabul
  • منار جام در خطر فروپاشی قرار دارد
    منار جام در خطر فروپاشی قرار دارد

معاون پیشین وزارت خارجه بریتانیا هشدار داد که منار جام در ولایت غور به دلیل خسارات ناشی از سیل و بی توجهی مقامات در خطر فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش رادیودری، روری استوارت، مقام سابق بریتانیایی هشدار داده که منار جام، یکی از بزرگترین گنجینه‌های معماری و باستان شناسی افغانستان، در اثر خسارات ناشی از سیل و بی‌توجهی، در معرض خطر فروپاشی است. 

روری استوارت معاون پیشین وزارت خارجه بریتانیا در امور توسعه بین المللی گفته‌است که از بین رفتن منارجام در ولایت غور، یک تراژدی ویرانگر خواهد‌بود. 

منار جام با ۶۴ متر ارتفاع، و ۸۰۰سال قدمت، کهن سال‌ترین منار خشتی جهان و از شاهکارهای بی نظیر تمدن غوری‌ها شمرده می‌شود. این منار در سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی یونسکو، در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان ثبت شد. اما به باور شماری از حامیان میراث‌های فرهنگی، تاکنون کار چندانی برای مرمت این بنا انجام نشده‌است.

در سال های اخیر به دلیل بی‌توجهی و عدم مراقبت درست از منارجام، آسیب‌های زیادی به این منار وارد شده است. به دلیل حوادث طبیعی و برف و باران، بخشی از کاشی‌کاری‌های آن فروریخته است. در فصل‌های بهار و زمستان و در هنگام سرازیر شدن سیل‌های فصلی این منار، بیشتر در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

نگرانی شهروندان غور از خطر فرو ریختن منار جام

منار جام یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی افغانستان در معرض فروریختن قرار دارد

کلیدواژه