حوت 26, 1400 11:33 Asia/Kabul
  • نوروز نماد مشترک فرهنگ ایران و پاکستان
    نوروز نماد مشترک فرهنگ ایران و پاکستان

وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر "راولپندی" پاکستان گفت: رویداد باستانی نوروز که در پاکستان مشهور به جشن بهاران است، نماد مشترک فرهنگی ایران و پاکستان به شمار می‌رود.

به گزارش رادیو دری، «فرامرز رحمان زاد» رئیس خانه فرهنگ ایران در شهر "راولپندی" در مراسم جشنواره هفته فرهنگ پنجاب با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی بین دو کشور، بر گسترش فعالیت های مشترک فرهنگی بین ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: تمدن و فرهنگ محلی هر دو کشور به دلیل باورهای اسلامی از غنای فراوانی برخوردار است.  
وابسته فرهنگی ایران در شهر "راولپندی" با بیان مشابهت های فراوان بین فرهنگ، زبان و هنر  پنجابی و ایرانی گفت: صنایع دستی ایالت پنجاب تفاوت چندانی با صنایع دستی مناطق روستایی ایران ندارد و این تشابه نشان می دهد که هر دو کشور دارای ریشه فرهنگی مشترکی هستند. 
«ناهید احمد»  از مدیران شورای فرهنگی شهر راولپندی نیز از میراث مشترک فرهنگ ایران و پاکستان به عنوان سرمایه ای عظیم یاد کرد و گفت: ایالت پنجاب به دلیل دارا بودن پنج رود بزرگ موسوم به "پنج آب " به پنجاب شهرت دارد و این سرزمین به دلیل حاصلخیزی در طول تاریخ تمدن های بزرگی را به خود دیده است که با  تاثیر پذیری از فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به اوج شکوفایی خود رسید.
«ملک عبدالصبور» رئیس مجمع فروغ افکار اقبال لاهوری، «رئوف حنیف» از فعالان بخش آموزش پاکستان و همچنین دیگر فعالان عرصه فرهنگی و هنری نیز در جشنواره هفته فرهنگ پنجاب، از دولت پاکستان خواستند با ایجاد تسهیلات لازم زمینه را برای تقویت ارتباطات مردمی بین دو کشور همسایه و مسلمان و تعاملات فرهنگی و هنری متقابل فراهم سازد.

برگزاری مراسم جشن نوروز در راولپندی پاکستان

کلیدواژه